Bloodshed Walhalla - Thor

Bloodshed Walhalla - Thor

Label : Fog Foundation | Archiveer onder black metal

Nima : De Italiaanse Bathory-aanbidder Mario Di Pede (a.k.a. Drakhen) heeft met zijn Bloodshed Walhalla al twee goede releases uitgebracht. Hing het debuut, ’The Legends Of A Viking’ echter met “geleende” Bathory-klanken aan elkaar, kwam deze heer op de opvolger ’The Battle Will Never End’ met een meer eigen benadering. Op de derde langspeler, ‘Thor’, zet met die trend door. De epische kant van Bathory is ook hier de ruggengraat, en vooral de geest van ‘Blood Fire Death’ en ‘Hammerheart’ zijn hier overduidelijk aanwezig. De vergelijking met Crom die ik op de vorige plaat maakte is ook hier volop van toepassing. Echter hoor ik hier ook veel meer de sfeer van Summoning (en daarmee hún “kloon”, Caladan Brood), maar moet daarnaast regelmatig denken aan Falkenbach.

Van originaliteit is hier dus opnieuw geen enige spoor te bekennen. Dat maakt de muziek echter niet minder goed. Het is de man opnieuw goed gelukt om de juiste sfeer te creëren om je 70 minuten lang weg te laten dromen. Daarnaast komt men met die typische, pompeuze riffs en meeslepende toetsen die je bij de strot grijpen en lang in de geheugen blijven hangen. Ook op instrumentaal en vocaal gebied laat Drakhen weinig te wensen over, en al met al heeft de plaat genoeg te bieden. Mijn enige probleem met het album is, zoals op de voorgangers, die lange in- en outro’s. Nou heb ik daar over algemeen helemaal geen probleem mee en die horen nu eenmaal bij dit genre, maar in Bloodshed Walhalla’s geval zijn ze nog net iets te langdradig (en daarmee op den duur saai) om een echt toegevoegde waarde te hebben, en halen de vaart uit de plaat. Gelukkig compenseert men dat met de “echte” stukken muziek. Alles bij elkaar is ‘Thor’ wederom een goede release die fans van epische black/pagan metal en de genoemde bands en consorten zeker zal aanspreken.