Alpha Tiger - Alpha Tiger

Alpha Tiger - Alpha Tiger

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Man man man, wat haat ik het wanneer een band die zijn naam en reputatie te danken heeft aan old-school metal met de bijbehorende image, een progressieve, en nog erger, moderne weg inslaat. Zo zijn bands zoals Hibria, Kill Ritual, Lost Society en Ketzer (om maar een paar op te noemen) voor mij gestorven, en nu kan ik ook het Duitse Alpha Tiger aan het rijtje toevoegen.

De heren wisten in 2011 een goede indruk te maken met hun debuut, ‘Man Or Machine’. De band kwam met ouderwetse, traditionele 80s heavy metal, met de daar bijbehorende (spandex- bandana’s en felle kleuren-imago) en kon profiteren van de rijzende populariteit van de nieuwe old-school generatie. De band kreeg veel media aandacht en werd getekend Century Media. Twee jaar later bevestigde men haar naam en reputatie middels het sterke ’Beneath The Surface’. Ook de derde langspeler, ’iDentity’ was een sterk album, maar liet een andere kant van de band zien en horen. Visueel was men een beetje afgestapt van de 80s (glam)look, maar zag er in ieder geval nog uit als een traditionele metal band. Muzikaal had men meer progressieve invloeden in de muziek verwerkt, echter zonder te overdrijven. Al vond ik die uitstapjes jammer, voerde traditionele heavy metal nog altijd de bovenhand. Enige tijd na de release van dat album hield zanger/frontman (en mijn inziens een van de sterkste schakels in Alpha Tiger) Stephan "Heiko" Dietrich het voor gezien. Een vervanger werd gevonden in Benjamin Jaino; een eveneens sterke zanger, wiens stem goed bij de band past.

Gewapend met een goed ingewerkte zanger (Jaino heeft namelijk al tientallen optredens met de band achter de rug) ging men de studio in om haar vierde langspeler op te nemen, waarvan het resultaat eind vorige maand verscheen. En ik denk dat mijn inleiding al genoeg zegt over hoe ik over deze plaat denk. Van de Alpha Tiger die ik kende en van hield is er maar weinig over. De intro ‘Road To Vega’ klinkt met zijn traditionele gitaren nog hoopvol, maar zodra de opener ‘Comatose’ aanvangt lijkt het alsof ik naar een totaal andere band zit te luisteren. De song is vrij heavy en thrashy, maar vooral erg modern. De stemming is voor mij meteen al verpest. De daaropvolgende songs maken het nog erger. De tempo daalt flink en al wordt het gaspedaal hier en daar ingedrukt, is de rest van het materiaal vrij mid-tempo en heeft een slepende, melancholische karakter. U weet wel, van die typisch moderne progressieve metal rommel waar je als old-school metalhead he-le-maal niks mee kan! Het is dan ook een behoorlijke opgave om de plaat uit te zitten, en na 50 minuten ben ik blij de kwelling eindelijk voorbij is.

Puur muzikaal en technisch gezien is ‘Alpha Tiger’ absoluut een sterk album en de heren zich op die fronten zeker overtroffen. Ook Jaino laat op vocaal gebied weinig ruimte voor discussie. Maar verdomme, dit is typisch zo’n moderne metal plaat die ik simpelweg haat! Ook wanneer je kijkt naar het cover artwork en de doodnormale outfits van de heren (behalve Jaino, die er uitziet als een Samoerai), is het overduidelijk dat Alpha Tiger een compleet andere weg is ingeslagen. Dat is hun goed recht uiteraard en met deze aanpak zullen ze zeker een breder publiek aanspreken. Maar of ze veel van de oude (en zoals ondergetekende minder “open-minded”) fans zullen behouden betwijfel ik. En tja… als je met old-school muziek en imago je naam, reputatie en fanbase hebt opgebouwd, en dan een totaal andere richting inslaat wanneer je denkt die naam, reputatie en fanbase te hebben veiliggesteld, dan bedonder je wat mij betreft je publiek. Misschien was het een beter idee geweest om onder andere naam verder te gaan? Maar goed, wie ben ik en hoe belangrijk is mijn mening? Hoe dan ook, voor mij is deze band geschiedenis. Onderstaande score is dan ook puur gebaseerd op de muzikale en technische aspecten van het album, want voor de rest kan ik zoals gezegd hier helemaal niks mee.