Medea - Northern Light

Medea - Northern Light

Label : Snakebite Productions & Distribution | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : In de progressieve rock/metal wereld zijn rock opera’s vrij normaal, zo ook voor Henry Meeuws die onder zijn alias Medea dit jaar zijn derde uitbrengt. Het album komt twaalf jaar (!) na het vorige album ‘Room XVII’, in de tussentijd heeft Meeuws wel met zijn andere band Casual Silence nog twee albums uitgebracht. Zoals het elke rock opera betaamt dient er natuurlijk een lading gastmuzikanten uit de kast te worden getrokken, en met acht vocalisten en een heus kinderdoor wordt hier gehoor aan gegeven. Het verhaal is dit maal gebaseerd op een Scandinavisch volksverhaal over het natuurfenomeen de aurora borealis, het nieuwe album heet dus logischerwijs ‘Northern Light’.

Als het boek ‘rock opera’s voor dummies’ zou bestaan dan zou dit album dat precies hebben gevolgd. Veel gastvocalisten? Check. Overture? Check. Een tien minuten durend nummer? Check. Verhaal? Check. Theatraal en verhalend zingen? Check. Nee, wat dat betreft niets nieuws onder de zon, ook muzikaal klinkt het als een doorsnee rockopera. Er kunnen dan ook veel vergelijkingen worden getrokken met Trans-Siberian Orchestra en Arjen Lucassen’s Ayreon, zeker qua sound lijkt het af en toe op een mix tussen de twee. We hebben het dan echter wel over een andere klasse, ‘Northern Light’ is zeker geen slecht album hoor, maar het komt eigenlijk niet verder dan ‘best wel aardig’. We hebben het dan over de songwriting want instrumentaal valt er weinig op aan te merken, de band speelt de muziek namelijk zeer overtuigend, luister bijvoorbeeld naar het begin van ‘Eternally Young’. De solo’s van gitarist Ernst Le Cocq d’Armandville en pianist Meeuwis zelf zijn uitstekend! Basgitarist Frank de Groot en drummer Igor Koopmans zorgen voor een strakke en goed klinkende backline. Vocaal gezien was er nog wel wat winst te behalen, sommige vocalisten leveren uitstekend werk af (John Jaycee Cuijpers) en zorgen er mede voor dat het album bij vlagen best goed is, maar helaas zijn er ook een paar zangpartijen die minder goed uit de verf komen.

Al met al is het best wel een aardige plaat geworden en is er af en toe een moment dat het best wel goed is. Toch acht ik de kans klein dat ik dit album nog vaak zal luisteren, daarvoor is het net niet goed genoeg. Desalniettemin zou ik de rock opera liefhebbers toch wel adviseren het album een luisterbeurt te geven want het is zeker geen slechte plaat.