Magenta Harvest - …And Then Came The Dust

Label : Apostasy Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Ha lekker! Echte death metal uit Finland. Geen geëmmer met post, sludge, emo, modern, screamo of core, nee, gewoon pure death metal zoals het hoort. Deze Finse band heeft me blij gemaakt. In de traditie van grote Scandinavische bands als Hypocrisy, Naglfar, Amon Amarth etc krijgen we negen sterke death metal songs te verteren. Dit is pure death metal porno. Haal uw tissues maar tevoorschijn.

De metal van deze heren (onder andere ex ...And Oceans) heeft op zich natuurlijk niets nieuws te bieden. Deze vorm van kunst bestaat al vele jaren en velen hebben vergelijkbare muziek geproduceerd. Wat is dan de reden dat in huize Spies de vlag toch uit gaat? De passages die op top (blast) snelheid gespeeld worden zijn weinig opzienbarend en hebben we al vele keren gehoord. Dat is dus niet de reden. Het tempo ligt weliswaar hoog tot zeer hoog, maar er wordt veel afgewisseld zodat het nooit verveelt. En soms wordt het tempo zelfs verlaagd tot doom niveau. Maar ook deze momenten kennen een goed gespannen boog der verwachting, genot en vrees. Dit omdat er vrijwel altijd direct een hoogtepunt komt nadat de spanning eerst tot een haast ondragelijk niveau is opgevoerd.

En dat is precies waar de band heel goed in is: de spanning er in houden. De passages die op een iets trager tempo gespeeld worden zijn werkelijk een lust voor het hoor. Elke song heeft veel van deze passages en voor je het weet zit je met een volle broek. Het komt bijna uit alle gaten bij de schitterende leads, vergezeld door heftige (bass)drums, prachtige, dramatische melodieën met getergde vocalen. Maar, en begrijp me vooral niet verkeerd, het wel melodieus maar heeft wel de intensiteit van een band als Heaven Shall Burn. Goddomme wat lekker! Maar ho…gebeurt er bij het titelnummer? Keyboards? Heel even maar, het blijkt niet iets te zijn om van wakker te liggen. De titelsong blijkt een slepend, relatief, traag epos te zijn. Prima song, maar het outro druppelt wel echt te lang na, na het hoogtepunt. Alle songs zijn fantastisch, maar als ik er één zou moeten kiezen die het meest heerscht is dat ´When Your World Turns To Glass´. Nou, vooruit, twee ‘The Search For The Higher Water’ is ook een uitzonderlijke song.

Dit album zal door de rest van de wereld wel weer genegeerd worden omdat die rest moet luisteren na hippe Amerikaanse bands met moeilijke namen. Het zal mijn tijd wel duren; ik ga met de hand in de broek nog even van dit album genieten.