LLNN / Wovoka - Traces / Marks split

LLNN / Wovoka - Traces / Marks split

Label : Creative Eclipse | Archiveer onder different metal

Release type: Split cd

Cedric : Ongeveer een jaar geleden bracht de Deense band LLNN haar debuutplaat ‘Loss’ uit, en dat was zonder twijfel een beenhard album. Hun mix van noise, postmetal en sludge kwam aan als een mokerslag dankzij de stevige riffs, zware baslijnen en de vuile keelklanken van zanger Christian Bonnesen. Deze split bevat eigenlijk de nummers die terug te vinden waren op hun allereerste EP ‘Marks’ uit 2014, een paar jaar voor het verschijnen van ‘Loss’ dus. In deze oudere songs is ook weer die brutale sound herkenbaar, maar de songs klinken nog een tikkeltje ruwer. Net als op ‘Loss’ vind ik het materiaal zeker de moeite waard, maar kunnen de songs mij niet altijd helemaal boeien. Unsane en Converge zijn ook deze keer duidelijk mee te nemen referenties om je een idee te geven over de sound van LLNN.

De tweede band op deze split is het Amerikaanse Wovoka. Zij leveren slechts één song aan, in tegenstelling tot de zes van LLNN, maar dit is wel een lang werkstuk van bijna achttien minuten. Wovoka zet de muzikale lijn van LLNN verder, maar toch bevalt dit mij een stuk beter. De sound is iets meer doom en postmetal gericht, maar ook de iets lagere screams vind ik een stuk beter passen bij deze stijl. Wovoka neemt ook regelmatig even wat gas terug en integreert in die rustigere passages ook cleane vocalen. En deze zijn zeker goed te noemen.

Deze split zal fans van postmetal/hardcore zeker kunnen bekoren. Voor mij persoonlijk komt de sfeervollere song van Wovoka als winnaar uit de bus, maar ook de kortere agressieuitspattingen van LLNN kunnen tot op zekere hoogte bekoren. Oh ja, nog even vermelden dat de Belgische artiest Ammo verantwoordelijk is voor het mooie, donkere artwork