Lionsoul - Welcome Storm

Lionsoul - Welcome Storm

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Groot fan van power metal als ik ben, heb ik altijd mijn reserveringen gehad over de Italiaanse variant van het genre. Hierbinnen bestaan namelijk een aantal uitstekende bands (U kent allen Rhapsody en aanverwanten als voorbeeld) maar het aantal abominabel slechte bands is ongeveer het aantal goede bands met een of twee nulletjes erachter. Lionstorm hoort bij het Italiaanse power metal genre en voldoet, zoals mijn collega over het debuut schreef, aan alle clichés die het genre rijk is. Alle in deze review beschreven clichés blijven op ‘Welcome Storm’ standvastig overeind, gelukkig is er op ‘Welcome Storm’ wel enige verbetering te bespeuren ten opzichte van ‘Omega’.

Het complete “over the top” geluid is er bij opener ‘The Principal Warrior’ wel een eind uit, maar zanger Ivan werkt nog steeds op de lachspieren. Zijn uitspraak van het Engels is ronduit verschrikkelijk (Derdian of Kaledon, iemand?) en bij zijn hoge uithalen rammelen hier de ramen. De grootste verbetering zit hem op het muzikale vlak. Het arrangeren van de verschillende instrumenten lijkt een stuk zorgvuldiger gedaan, waardoor een en ander veel consistenter klinkt. Ook op snellere nummers als ‘The Next Genesis’ houden de melodielijnen stand en dat is een verbetering ten opzichte van een sneltreinverschrikking als ‘The Precedent’ van het debuut. Een erg sterk nummer is ‘Iron Whispers’, een mooie mid-tempo anthem waarop Ivan zich aardig inhoudt en het muzikaal vernuft eindelijk echt naar voren komt. Al met al is ‘Welcome Storm’ dus een flinke sprong ten opzichte van het debuut. Maar dan wel een sprong van zeer matig naar middelmatig, want het woord goed durf ik nog niet in de mond te nemen.