Lionize - Nuclear Soul

Lionize - Nuclear Soul

Label : The End Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Dit is mijn eerste kennismaking met Lionize, afkomstig uit Washington D.C. (USA). En ik ben enthousiast. Lionize heeft al een aantal albums gemaakt en dat merk je in deze nieuwe release ‘Nuclear Soul’. Tien nummers lang wordt je getrakteerd op gevarieerd songmateriaal. Het korte instrumentale stukje ‘The Mad Scientist Of Sunshine’ brengt het totaal op elf tracks.

Het album heeft een sfeervolle en stevige productie meegekregen van de band zelf in samenwerking met J. Robbins en (Clutch drummer) Jean Paul Gaster. Eén ding is duidelijk, Lionize laat zich niet in een hokje stoppen. Een beetje Deep Purple? Je vindt ‘t terug. Funky elementen? Ook aanwezig. Trage, bluesy songs? Geen probleem. Uitblinker op dit album is keyboardspeler Chris Brooks, die met gemak wisselt tussen heerlijk logge Deep Purple achtige Hammondpartijen en modern sounds die de nummers net dat beetje kleur geven. Alles in dienst van het eindproduct; de song. Verwacht geen individuele muzikale krachtpatserij of egotripperij van Lionize. Het is de som der delen die deze band zijn eigen unieke geluid geeft.

Opener ‘Darkest Timeline’ zet meteen de toon. Een energiek nummer met een lekker refreintje dat in je hoofd blijft hangen in de goede zin van het word. ‘Powergrid’ rockt er lekker op los met een grappig intro en prima harmony vocalen. ‘March Of The Clones’ bevestigt dat Lionize zijn gevoel volgt in wat zij vinden dat een compositie nodig heeft. Het refrein wordt ondersteund door handgeklap en het einde mondt deze track uit in heftig instrumentaal geweld. Lekker hoor! ‘Aint It A Shame’ en ‘Let You Down’ klinken relaxter en hebben een wat lager energy- level, maar zijn prima te verteren. Titeltrack ‘Nuclear Soul’ is groots, wijds en episch van opzet. Het muzikale avontuur wordt in stijl afgesloten met ‘Blindless To Danger’. Mogelijk de stevigste en meest ‘recht toe recht aan’ song. Kortom; wil je eens wat anders, twijfel niet en geef ‘Nuclear Soul’ een kans.