Lionheart - Second Nature

Lionheart - Second Nature

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Lionheart werd reeds opgericht in 1980 door Dennis Stratton (ex-Iron Maiden), Jess Cox (ex-Tygers Of Pan Tang), Steve Mann (ex-Liar), Rocky Newton (ex-Wilfdfire) en Frank Noon (ex-Def Leppard) en tussen 1981 en 1984 werden de nodige live-optredens gedaan. In 1984 kreeg men een platencontract met CBS Records, wat leidde tot de release van het door Kevin Beamish geproduceerde debuut-album ‘Hot Tonight’. Gebrek aan support en de nodige bezettingswisselingen zorgden er voor dat de band uiteindelijk kort daarna uit elkaar viel.

In 2016 werd de band gevraagd om een eenmalig reünie-optreden te geven op het Rockingham Festival in Nottingham en die reünie zorgde voor een dusdanig hernieuwde interesse in Lionheart, dat men besloot om een nieuw album op te nemen, dat nu via AOR Heaven met de zeer toepasselijke titel ‘Second Nature’ het levenslicht ziet. Dennis Stratton, Steve Mann en Rocky Newton zijn nog steeds van de partij en zij hebben voor deze plaat gezelschap gekregen van zanger Lee Small en drummer Clive Edwards. Het lijkt er op dat de tijd enigszins is stil blijven staan, want de dertien nummers die dit album herbergt, zouden in de tachtiger jaren behoorlijk succesvol geweest kunnen zijn. De Lionheart nummers kennen mooie melodielijnen, lekkere catchy riffs en goede vocalen van Lee Small, maar dat is heden ten dagen niet echt voldoende meer om op te vallen in de massa. Daarvoor moet het song materiaal iets extras hebben en dat heb ik op deze tweede plaat van Lionheart nog niet echt kunnen vinden. Nummers zoals ‘Don’t Pay The Ferrymen’, ‘On Our Way’ en ‘Second Nature’ luisteren lekker weg, maar blijven niet echt hangen. Dat zorgt er voor dat dit reünie-album van Lionheart als zeer degelijk gekarakteriseerd kan worden, maar ook niet meer dan dat. Dat neemt niet weg dat dit plaatje zijn weg naar de liefhebbers van het genre wel zal gaan vinden.