Janet Gardner - Janet Gardner

Janet Gardner - Janet Gardner

Label : Pavement | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Amerikaanse zangeres Janet Gardner is natuurlijk met name bekend door haar vocale bijdrage aan de eerste drie platen van de all-female band Vixen (‘Vixen’ uit 1988, ‘Rev It Up’ uit 1990 en ‘Tangerine’ uit 1998), hoewel ik het derde album niet als een echte Vixen-plaat wil bestempelen daar gitariste en oprichtster Jan Kuehnemund daar niet bij betrokken was. Verder was men stilistisch gezien ook behoorlijk afgeweken van de radio-vriendelijke A.O.R. die de eerste twee albums zo sterk maakte. Nadat ook Kuehnemund nog een niet erg sterk album met Vixen had afgeleverd (‘Live And Learn’ uit 2006) met zangeres Jenna Sanz-Agera als vervangster voor Janet Gardner leek het heilige vuur toch wel voorgoed gedoofd. Echter, in 2012 werd aangekondigd dat er een Vixen-reünie met zowel Kuehnemund als Gardner in de steigers stond en dus konden de fans weer hopen op de hoogtijdagen van de eerste twee albums. Tragisch genoeg werd er enkele dagen voor de officiële aankondiging bij Jan Kuehmenund de diagnose kanker vastgesteld en werd de reünie voor onbepaalde tijd on-hold gezet. Helaas zou Jan op 10 oktober 2013 de oneerlijke strijd met deze verschrikkelijke ziekte verliezen en leek een Vixen-reünie verder weg dan ooit. Toch hebben de overige dames terecht besloten om Vixen te laten voortleven en wordt er anno 2017 nog regelmatig opgetreden.

Zangeres Janet Gardner heeft de afgelopen periode gebruikt om, samen met haar nieuwe liefde Justin James, een tiental nummers te schrijven en op te nemen voor een solo-plaat die nu onder haar eigen naam is verschenen. Voor al diegenen die nu een zoetsappige A.O.R.-plaat in de stijl van Janet’s band Vixen verwachten, moet ik toch even een waarschuwend vingertje opsteken, want het song materiaal wat er op deze ‘Janet Gardner’-plaat geopenbaard wordt, is veel moderner en harder en neigt naar industrial metal. Dat lijkt, in combinatie met het stemgeluid van Janet in eerste instantie een vreemde keuze, maar verrassend genoeg blijken de nummers na enkele luisterbeurten toch wel over de nodige charme te beschikken. Laat je bij een eventuele beluistering van dit solo-album dus zeker niet afschrikken door de stevige opener ‘Rat Hole’, maar geef het album vooral de kans om te groeien. Dan zul je merken dat vooral ‘If You Want Me’ (met een heerlijk refrein), ‘Candle’, het stevige ‘Your Problem Now’, het fragiele ‘Best Friend’ en de snelle afsluiter ‘The Good Or The Bye’ (met prachtige schreeuwerige vocalen van Janet) erg sterke nummers zijn, waarop Janet Gardner laat horen nog steeds een prima zangeres te zijn. Ook ik werd in eerste instantie behoorlijk op het verkeerde been gezet toen ik de plaat voor de eerste keer aan een luistertest onderwierp, maar na verloop van tijd begon het materiaal zijn ware schoonheid te openbaren en kan ik niets anders dan concluderen dat Janet met dit gelijknamige solo-debuut een zeer verrassend, maar tevens een erg sterk album heeft afgeleverd.