Incantation - Profane Nexus

Incantation - Profane Nexus

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Bijna dertig jaar in de bandgeschiedenis van Incantation brengt de band om gitarist / zanger John McEntee en drummer Kyle Severn hun tiende officiële studio plaat ‘Profane Nexus’ uit via Relapse Records, het label waar Incantation hun eerste vier studio albums ook op uit bracht. Terug dus op het oude nest. Drie jaar zijn er inmiddels weer verstreken sinds het laatste album ‘Dirges of Elysium’, de band nam sindsdien afscheid van gitarist Alex Bouks, die nu bij Immolation zijn carrière voortzet, voor hem in de plaats kwam Sonny Lombardozzi.

Voor dit nieuwe album ‘Profane Nexus’ schreef de band elf smerige death/doom tracks in de bekende Incantation stijl. Maar wie denkt dat de band uit Pennsylvania zich op hun tiende album tot vervelens toe herhaalt, heeft het zeker bij het verkeerde eind. Het album kenmerkt zich door een uitgebalanceerde mix van kwaadaardige, smerige en venijnige death metal razernijen en onheilspellende, gitzwarte doom passages die de hele 42 minuten lang weten te boeien, en blijven boeien, want ik zet dit album keer op keer weer op. Godverdomme wat een bazenplaat is ‘Profane Nexus’, muziek voor echte mannen! Heerlijk ook, dat geluid van die rauwe gitaren, die dikke ronkende bas eronder en dan die zware duistere deathgrunt van McEntee er over heen. Zo hoort death metal te klinken! En dan die über-doom-track ‘Incorporeal Despair’, wat een duisternis pur sang! Opgenomen werd ‘Profane Nexus’ in de huis eigen Incantation Studio, waarna Dan Swanö (Bloodbath, Asphyx, Dark Funeral) het geheel van een moddervet geluid voorzag, moddervet! Yes, deze Incantation schijf hoort in geen enkele death metal collectie te ontbreken, verplichte kost deze maand!