Hinder - The Reign

Hinder - The Reign

Label : BMG | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Wie Hinder zegt, zegt ‘Lips Of An Angel’. In eigen land had de band al een aardige naam opgebouwd maar die single zorgde ervoor dat de band wereldwijd doorbrak. Hinder staat voor die typische Amerikaanse rock: een tikkeltje grunge, een beetje hardrock en wat pop. In het straatje van bands als Creed, Trapt, Hoobastank, Nickelback en ga zo maar even door. Inmiddels is ‘Lips Of An Angel’ alweer meer dan tien jaar geleden, maar de band brengt nog trouw elke twee of drie jaar een nieuw album uit. En aangezien het vorige album ‘When The Smoke Clears’ twee jaar geleden verscheen, is het nu weer tijd voor de opvolger, ‘The Reign’.

Tja, en als je zoveel succes hebt als deze gasten (miljoenen verkoop) dan is er geen enkele reden om dingen anders aan te pakken dan in het verleden. En dat doet Hinder dan ook niet. Ook op deze nieuwe schijf hoor je dus weer een aanstekelijke mix van (hard)rock, pop en grunge. Er staat slechts 1 snel nummer op (‘The Reign’) maar het overgrote deel is vooral midtempo. Die nummers zitten na een keer luisteren in je kop en zijn aldus makkelijk te verteren. Er staan ook weer enkele prachtige, meer slepende (semi)ballad-achtige songs op (‘Too Late’, ‘Long Gone’), zijnde de nummers waarin de hese stem van Marshal Dutton het best tot zijn recht komt. Minder gecharmeerd ben ik van enkele nietszeggende meezingers van een meer bedenkelijk niveau (‘King Of The Letdown’), die het ongetwijfeld live goed zullen doen maar op een album niet overkomen. Persoonlijk vind ik het songmateriaal niet goed genoeg om de band boven de middelmaat in dit genre uit te laten komen. Liefhebbers kunnen dit album echter blind aanschaffen: het voldoet aan alle verwachtingen.