Highrider - Roll For Initiative

Highrider - Roll For Initiative

Label : The Sign | Archiveer onder speed / thrash metal

Jori : ‘Roll For Initiative’ is het debuut van het uit de Zweedse stad Gotenburg afkomstige Highrider, waar een jaar geleden nog de EP ‘Armageddon Rock’ van uitkwam. Het curieuze artwork en dito logo verraadt eigenlijk niets over de stijl muziek die dit viertal speelt. Het stomme is dat ik er zelf na het luisteren nog steeds niet achter ben hoe ik dit moet gaan omschrijven. De songs of ‘Roll For Initiative’ zijn razendsnel, chaotisch, energiek maar tegelijk ook onheilspellend en nog net wat agressiever uitgevallen dan het meeste werk op de EP. Na opener ‘Nihilist Lament’ zit ik me nog te bedenken wat er nu eigenlijk net gebeurd is, het nummer is als een bulldozer met kernfusieaandrijving over me heen gewalst. In de basis hoorde ik een half geschifte mix tussen 80s thrash en punk, met daaroverheen een hele typische keyboardsaus die bijna Uriah Heep achtig is. En dan de vocalen van Andreas. Volgens mij moet die man eens een exorcist bezoeken, hij klinkt alsof hij compleet bezeten is. ‘A Burial Scene’ is een erg sinister nummer, en hier lijkt de band meer op een soort extreme versie van Avatar. De band laat zich van een wat minder feministische kant zien op ‘Vagina Al Dente’, en ook hier is de muzikale chaos compleet. In de veertig minuten die het plaatje duurt wordt het gaspedaal maar zelden losgelaten en het laat je dan dus ook achter met een typisch “what the fuck”-gevoel.

Hier een cijfer aan koppelen is een lastige, maar dat moet ik nu eenmaal van de baas. Ik houd het hier maar op, maar je moet echt voor jezelf beslissen of deze waanzin aan jou besteed is. Een nominatie voor de originaliteitsprijs sleept de band in ieder geval wel in de wacht. Daarmee moet ik mijn eerste oordeel over de band, dat het een snel uitgespeeld kunstje zou kunnen zijn, aardig bijstellen.