Grande Royale - Breaking News

Grande Royale - Breaking News

Label : The Sign | Archiveer onder hardrock / aor

Cor : Na twee door mij zeer gewaardeerde albums in eigen beheer uitgebracht te hebben, wordt het derde album van Grande Royale, 'Breaking News' uitgebracht door The Sign Records. Voor de productie hebben de mannen niemand minder dan Nicke Andersson (The Hellacopters/Imperial Srtate Electric) kunnen strikken. Om het helemaal gemakkelijk te maken hebben ze de nummers opgenomen in Nicke's studio Honk Palace.

De high energy rock 'n' roll van Grande Royale had in het verleden al heel veel overeenkomsten met de muziek van The Hellacopters, maar met Nicke aan het productionele roer moet dit helemaal te gek zijn voor de vele liefhebbers van kwalitatief hoogstaande rawk 'n' roll, die nog steeds een leegte ervaren na het stoppen van The Helllacopters en Gluecifer. De nummers op 'Breaking News' gaan heel erg de kant op van de 'Grande Rock' en latere Hellacopters en Imperial State Electric materiaal. Volgens de band heeft Nicke tijdens de opnames een intense Lynyrd Skynyrd periode gehad, die een duidelijke stempel qua muzikale ingrediënten heeft toegevoegd. Beluistering doet me persoonlijk ook aan alsof Paul Stanley aan enkele nummers meegeschreven heeft en Ace Frehley een paar nummers heeft meegespeeld; heel fijn spul!

Nicke Andersson en The Hellacopters zijn natuurlijk zo’n beetje cult helden en wanneer muziek zoveel overlap heeft, geeft dit een zekere kwaliteit weer. Wanneer Nicke zich zelf er ook nog eens aan verbindt, hoef ik denk ik niet zo veel meer te zeggen. Daarbij blijft dit wel echt een werkstuk van de band Grande Royale; een band die gewoon heel erg goed bezig is. Dit is enorm pakkende, swingende, groovende rock ‘n’ roll inclusief bite en (mede met dank aan Nicke?) memorabele hooks in ieder nummer; de liedjes blijven hangen en zorgen direct voor een prima humeur.