Fabulae Dramatis - Solar Time's Fables

Fabulae Dramatis - Solar Time's Fables

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Bart : Het wervende stukje dat met 'Solar Time's Fables' van Fabulae Dramatis komt, wekte mijn interesse. Hun stijl zou een "union of ideas, experimenting with diverse cultural and musical influences combined into one project" zijn. Er wordt zelfs gesproken van "the spirits of Zappa and Beefheart". Ik verraad alvast: wie dat laatste heeft geschreven, moet z'n oren eens uit z'n kont halen. De eerste waarschuwing kwam voor mij toen ik het boekje erbij pakte: ontworpen als een goedkoop stukje gothic metal, inclusief bandfoto in verplichte totaal inwisselbare kledij. Maar: ze stonden zichzelf wel toe een lach op hun gezicht te dragen, dus dat valt dan weer mee. Nou, op naar de muziek dan maar.

Het album opent met een mid-tempo metal riff recht uit de grijze doos. Grunts en daarna krachtige heavy metal zang maken haar opwachting. We wachten nog op die "union". Helaas, de eerstvolgende toevoeging: vrouwelijke operette-imiterende zang zonder kracht. Gitaarsolo: een scheutje blues, en dat is dan wel weer verfrissend in dit genre. Maar absoluut geen overdonderend aparte invloed. En het feit dat de gitarist soms zijn gitaarsolo's oprekt tot het punt dat ze repetitief en saai worden, helpt ook niet mee.

Er zijn wat mooie en verrassende momenten op het album - het openingsnummer blijkt ook een extreem slecht gekozen nummer voor een eerste indruk. Maar het blijft toch vooral een clichématig (heavy/progressive) gothic metal ding. Zo nu en dan wat extraatje toevoegen maakt er niet meteen iets uitzonderlijks van - de composities zijn ook niet bepaald enerverend. Conclusie: een solide regionaal "internationaal" album, maar niets meer dan dat.