Ektomorf - Warpath (Live and Life on the Road)

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Job : Met de magistrale muziek van Ramin Djawadi die normaal gesproken een nieuwe aflevering van ‘Game Of Thrones’ verwelkomt, opent deze plaat. Ektomorf, ook wel bekend als de Soulfly tribute band uit Hongarije is eind augustus gekomen met haar eerste live dvd. Het gaat hier om een live registratie van het optreden uit 2016 op Wacken in een van de tenten. Misschien een vreemd contrast om zo’n magistrale opening te doen en vervolgens lompe Sepultura kopietjes te spelen, maar ach.

Het moet gezegd: de muziek van Ektomorf leent zich natuurlijk perfect voor een snoeiharde pit. Die is er dan eigenlijk ook gedurende het volledige optreden dat zich in 2016 in Duitsland voordeed. De lompe groove/hardcore die de band al sinds begin der tijden ten gehore brengt komt dan ook live goed uit de verf. De productie is erg dicht bij het live geluid gebleven en ook de montage is naar mijn inziens ongewijzigd van wat er op de schermen naast het podium afspeelde. Het ziet er allemaal gewoon prima uit. Klassiekers als ‘Fuck You All’ en natuurlijk ‘I Know Them’ (met de misschien wat simplistische meeschreeuw tekst “IKNOWDEMIKNOWDEMIKNOWDEM”) passeren keurig de revue en ook wordt er nieuwer materiaal gespeeld van de laatste uit 2015 ‘Aggressor’.

Dat de muziek niet je ding is kan natuurlijk altijd. Dat de band niet alles even strak speelt zal de gemiddelde fan van de band wel voor lief nemen, want toegewijd zijn ze zeker. Wel maakt de band zich er makkelijk vanaf met deze uitgave – er is werkelijk niets bijzonder aan de show die op 5 augustus 2016 plaatsvond. Tuurlijk zijn er naast de show beelden van verschillende tours van de band bijgevoegd, maar afgezien van “The symphony of marihuana” spreken ook die beelden niet bepaald tot de verbeelding. Het is daarom dat ik deze uitgave alleen maar kan aanbevelen aan de echte fan.