Deamon's Child - Live Im Lux

Deamon's Child - Live Im Lux

Label : Zygmatron | Archiveer onder alternative / pop

Jan-Simon : Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar omdat het zo’n mooi verhaal is geloven we het zonder voorbehoud. Het zit zo, op 3 juni zou het Duitse trio Deamon’s Child in hun eigen Hannover als voorprogramma van Blood Ceremony spelen. In de zaal aangekomen merkten ze dat Willi Dalmeier, een oude bekende, die avond het geluid verzorgde. Spontaan bood hij aan om gratis en voor niets het optreden van Deamon’s Child op te nemen en zo geschiedde. Eenmaal terug in de studio bleken de opnamen bijzonder goed geslaagd en de band besloot het geheel – ruw en nagenoeg onbewerkt – als zeer gelimiteerde cd-r en download uit te brengen.

Het resultaat, ‘Live Im Lux’, biedt geen nieuwe inzichten, want de nummers die we te horen krijgen zouden we al kunnen kennen van de in 2014 en 2016 verschenen albums. Net als op de studio albums draait het bij Deamon’s Child vooral om de verschroeiende riffs van mastermind Sven Missullis, al moet gezegd worden dat achter al het gitaargeweld de drummer Tim Mohr een niet onbelangrijke rol speelt met zijn bijzondere, inventieve en vaak ontwrichtende drumstijl. Het resulteert in onvervalste thrash metal in ‘Geld’, noise rock met aparte teksten in ‘Äffchen Fährt Fahrrad’ en songs als ‘Zucker’ en ‘Lutscher’ die The Melvins zouden hebben gemaakt als King Buzzo Duits zou spreken. Deamon’s Child live is zo mogelijk nog rauwer en nog punkier dan op de plaat. Bassiste Ana Muhi is niet altijd even toonvast in haar zang, maar de bijna hysterische uithalen passen perfect bij de muziek die een mix is van grungy sludge, old school hardcore punk en Slayer. Slechts in het lange ‘Nichts’ neemt de band even gas terug, waarschijnlijk om weer op adem te komen. ‘Nichts’ had eigenlijk de afsluiting van een korte set moeten zijn, maar het thuispubliek wilde meer en roept zoals alleen Duitse muziekfans dat kunnen om een ‘Zugabe’ en wis en waarachtig: die komt er ook nog. ‘Das Vogellied’ is de echte afsluiting, met slepende riffs, spannende drumroffels en vooral totale overgave.

‘Live Im Lux’ zal Deamon’s Child weinig nieuwe fans opleveren, daarvoor is deze live set te ongepolijst en ook wat te rommelig. Het is eerder een aardigheidje voor de fans en als zodanig geslaagd. Na dit verrassende tussendoortje zien we uit naar nieuw werk van deze fijne band.