Cradle Of Filth - Cryptoriana – The Seductiveness Of Decay

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Ramon : Na het overweldigende ‘Hammer Of The Witches’ uit 2015 en tussentijds de release van de oorspronkelijke opnames van ‘Dusk… And Her Embrace’, in de vorm van ‘Dusk… And Her Embrace – The Original Sin’, lag de lat behoorlijk hoog voor Dani Filth en zijn band om met iets bijzonders te komen. En daar is hij wederom in geslaagd. Met dit eerbetoon aan Victoriaanse horror brengt Cradle Of Filth duidelijk meer samenhang naar voren. De muzikanten hebben elkaar beter leren kennen en van daaruit de nummers geschreven, met ondanks het feit dat de meesten nog niet zo lang tot de bezetting horen, een duidelijke schatplicht aan het verleden van de band. En dat betekent voornamelijk de plicht om vooruit te denken, en niet alleen maar terug te kijken.

Om je echter de teleurstelling te besparen, wil ik je van harte adviseren dit album te gaan luisteren alsof je nog helemaal niets van Cradle Of Filth kent. Misschien is dat overigens ook wel zo en ben je nu nieuwsgierig geraakt, ook dan geldt zeker, ga dit album een kans geven. Het duurt namelijk echt even tot hij inslijt. The devil is in the details, zeggen ze in het Engels. Prachtige, wederom vrij lange nummers, die getuigen van gevoel voor drama, muzikaliteit, passie, agressie en mysterie. En dan is er maar één band die je daar onder kan plakken en dat is Cradle Of Filth. Het album is, na een wat nietszeggend intro, vrijwel over de hele speelduur geniaal. Niet altijd even catchy, maar continu de moeite waard, zeker door de inzet van het koor van Brno. En Wederom is er een bijdrage van Liv Kristine (‘Vengeful Spirit’), die het album in de schaduw naar een nog hogere hoogte tilt.