Charming Timur - Focused Rage

Charming Timur - Focused Rage

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Cedric : Charming Timur is een eenmansband. Vaak blijkt het dan muzikaal om black metal te gaan, maar dat is hier absoluut niet het geval. De man achter Charming Timur is de Fin Lauri Santeri Lohi en als je naar zijn muziek luistert zou je al snel geneigd zijn te denken dat deze man met serieuze mentale issues worstelt. Mensen met zwakke zenuwen of suïcidale gedachten zou ik dan ook aanraden deze release gewoon links te laten liggen.

Charming Timur klinkt als een trip, een trip door psychiatrische instellingen en alle andere donkere kanten van deze maatschappij. Met songtitels als ‘Psychotic Depression’ en ‘Dangerous To Self And Others’ zet Lohi dit gevoel alleen maar meer kracht bij. Noise, industrial en andere experimentele (rock) invloeden zorgen voor een angstaanjagend-klinkende muzikale mix. De songs op ‘Focused Rage’ klinken rauw, koud en donker. Het is zeer moeilijk de muziek van Charming Timur te omschrijven, maar denk aan een mix tussen Author & Punisher, Korn en Nine Inch Nails. Maar dan veel chaotischer en enorm bevreemdend. Het is geen metal, het is geen industrial, het is geen rock. Ergens hoor je in de muziek wel steeds referenties naar al deze stijlen terug, maar deze Fin is er in geslaagd muziek te maken dat absoluut niet in een hokje te steken valt.

Is dit nu goed? Daar ben ik nog steeds niet uit. Mijn gevoel over deze plaat wisselt voortdurend, maar als ik nu een oordeel moet vellen dan zou ik het middelmatig noemen. Donker, kil en enerverend, dat is het zeker. Luister en oordeel vooral zelf, want dit is iets dat je moet ondergaan.