Bob Kulick - Skeletons In The Closet

Bob Kulick - Skeletons In The Closet

Label : Vanity Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Bob Kulick is al sinds jaar en dag een gevestigde naam in de muziekscene en hij is als gitarist betrokken geweest bij bands als Kiss, Murderer’s Row, Skull, W.A.S.P., Balance en Meat Loaf om er maar een paar te noemen. Daarnaast is hij als zeer gewaardeerd sessie-muzikant actief geweest op talloze releases en heeft hij op dat gebied ook zeker zijn sporen verdiend. Ruim vijftig jaar na zijn opname-debuut vond Bob het tijd worden om zijn eerste solo-plaat te gaan maken en deze ‘Skeletons In The Closet’ is daar het gevolg van. Het schrijfproces dat in 2015 begon leverde een viertal nieuwe nummers op en die werden, samen met een cover van Shirley Bassey’s ‘Goldfinger’ en een vijftal nummers uit Bob’s rijke verleden, op dit solo-debuut geplaatst. Voor de opnames werd er gebruikt gemaakt van een hele rits aan bekende gastmuzikanten en – zangers en met name de bijdragen van zangers zoals David Glenn Eisley, Dennis St. James, Dee Snider en Robin McAuley zorgen toch wel voor een kwaliteits-injectie.

Dat is wel nodig ook, want ik kan niet echt zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de nieuwe nummers ‘Rich Man’, ‘Not Before You’, ‘London’ en ‘Player’, terwijl de cover van ‘Goldfinger’ in mijn beleving een regelrechte misser is. Het Murderer’s Row nummer ‘India’ klinkt, mede door de bijdrage van David Glenn Eisley, al een stuk beter, maar de beste tracks die er op deze ‘Skeletons In The Closet’ te vinden zijn, komen van de in 1991 verschenen Skull-plaat ‘No Bones About It’. ‘Guitar Commandos’ is gewoon een lekker nummer, waarin Bob een gitaarduel uitvecht met zijn broer Bruce, maar de echte uitschieter is toch wel het wereldnummer ‘Eyes Of A Stranger’, dat zesentwintig jaar na de oorspronkelijke release nog niets van zijn glans heeft verloren en nog steeds staat als een huis. Eén fantastisch nummer en een aantal zeer degelijke tracks zijn echter wel wat mager voor een artiest van het kaliber Bob Kulick en dus kunnen we niets anders dan concluderen dat ‘Skeletons In The Closet’ er niet echt in slaagt om de middelmaat te ontstijgen.