Bison - You Are Not The Ocean, You Are The Patient

Label : Pelagic Records | Archiveer onder post rock / post metal

Cedric : Indien je nog nooit gehoord hebt van de band Bison B.C. wordt het dringend tijd om hun muziek aan een luisterbeurt te onderwerpen. Even ter verduidelijking, ondertussen heeft de band het B.C. gedeelte uit de naam weggelaten en presenteert men zich nu gewoonweg als Bison. Het kind moet een naam hebben, maar waar we hier allemaal voor zijn is de muziek natuurlijk.

De band uit Vancouver bracht in het verleden reeds vier platen en een EP uit. ‘Dark Ages’ uit 2010 draait nog regelmatig rondjes in mijn woonkamer, maar ook ‘Lovelessness’ uit 2012 was meer dan de moeite waard. Met ‘You Are Not The Ocean, You Are The Patient’ (wat een titel…) is Bison nu dus toe aan album nummer vijf en het moet gezegd dat de energie van deze plaat afspat. Sludge, noise, post metal, hardcore en stoner worden vakkundig samengekneed tot een brutaal klinkend geheel. De energie waarmee men de nummers speelt zou je kunnen vergelijken met een band als High On Fire, maar muzikaal klinkt Bison veel dissonanter en agressiever. De zware riffs, dissonante tokkels en allesvernietigende drums zullen je adrenalinepeil zonder twijfel doen stijgen tijdens het beluisteren van ‘You Are Not The Ocean, You Are The Patient’. U weze gewaarschuwd. Ook vocaal weet men indruk te maken door mooi af te wisselen tussen hogere ‘sludge’-achtige schreeuwen en zwaardere, naar hardcore-neigende, passages.

Als ik dan toch een punt van kritiek zou geven op deze nieuwe plaat van Bison, dan is het dat de nummers er verdomd lang over doen om echt door te dringen. Bij oudere platen van de band bleef het materiaal iets makkelijker hangen, maar op lange(re) termijn zal dit ook wel gebeuren met deze nieuwe songs. Ben je op zoek naar de perfecte soundtrack bij het verbouwen van je woning of om je woede in kwijt te kunnen, beluister dan zeker dit langgetiteld werkje.