As Paradise Falls - Digital Ritual

As Paradise Falls - Digital Ritual

Label : Eclipse Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het Australische As Paradise Falls had de pech dat tijdens de opnames van hun album in 2015 hun gitarist plotsklaps overleed. Een verschrikkelijke dreun, aangezien je als bandleden een meer dan bijzondere band met elkaar aangaat, die niet zomaar even door een buitenstaander te betreden is. Zeker niet als je op zo’n manier uit elkaar gerukt wordt. Ze hadden toen al een behoorlijk goed ontvangen demo gemaakt in 2014, met de titel ‘Save Yourself’. In Jimmy Upson werd toch een vervanger gevonden. De band zocht niet eens een label om dit album uit te brengen, ze werden gevonden, naar aanleiding van de single ‘Starblind’. Eclipse Records pakte ze direct op en hiermee is hun labeldebuut een feit. Voor zover ik het kan beoordelen lijkt het hun derde schijf te zijn.

Het sterk geproduceerde album brengt een stijl voor het voetlicht die het midden houdt tussen deathcore en spacy prog death. De intense zang is een kwestie van smaak, wat natuurlijk voor de muziek evenzeer geldt, maar de mannen spelen ontzettend strak en individueel ook enorm sterk. Zelfs de clean zang is vrij behoorlijk te noemen, hoewel de clean metalcore zang van mij echt niet zo nodig hoeft, maar het past wel bij de teksten. Maar het is hun feestje. Ze hebben duidelijk visie ten aanzien van hun muzikale richting en bij hun fans zal dit werk dan ook zeker hoge ogen kunnen gooien, ofschoon het aanbod natuurlijk aanzienlijk is. Maar de ritmische secties, de dwingende gitaarpartijen en de veelzijdigheid, alsmede de kwaliteit waarmee het gebracht wordt, zorgen ervoor dat ze zich met de allergrootsten uit hun genre kunnen meten. En dat lees je van iemand die het genre op zichzelf geen warm hart toedraagt. Maar dit overstijgt smaak.