Arch Enemy - Will To Power

Arch Enemy - Will To Power

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Zo’n vier jaar geleden nam deze Zweedse death metal machine een enorme gok door de razend populaire zangeres Angela Gossow te vervangen door ex-The Agonist frontvrouwe Alissa White-Gluz. De inmiddels negende studio-plaat ‘War Eternal’ was dan ook een echt “make it or break it”-moment in de carrière van de band en gezien de kwaliteit van het aanwezige song materiaal en het feit dat men ruim drie jaar getoerd heeft voor die plaat, kunnen we wel concluderen dat de introductie van Alissa een goede beslissing is geweest. Natuurlijk zijn er nog een aantal verstokte Gossow-fans die White-Gluz niet accepteren als Arch Enemy zangeres, maar het overgrote gedeelte heeft haar inmiddels in hun hart gesloten en dat is niet meer dan terecht.

Haar vocale prestatie op ‘War Eternal’ was al van een hoog niveau, maar op deze ‘Will To Power’ is te horen dat ze als zangeres enorm gegroeid is. Ze klinkt agressiever en feller dan ooit en bepaalt met haar unieke stem, samen met de spectaculaire gitaarpartijen van het fantastische duo Michael Amott en Jeff Loomis, voor een groot gedeelte het zeer herkenbare bandgeluid. Het song materiaal geeft haar daartoe ook alle gelegenheid, want het materiaal wat op deze ‘Will To Power’ te vinden is klinkt een stuk gevarieerder dan de ‘War Eternal’-nummers. Dat komt het best tot uiting in de ballad (jazeker!) ‘Reason To Believe’, waar Alissa haar grunts afwisselt met cleane vocalen, en het prima opgebouwde ‘Dreams Of Retribution’, maar ook nummers als het snelle ‘The Race’, het schitterende ‘The World Is Yours’, ‘A Fight I Must Win’ en de nieuwe single ‘The Eagle Flies Alone’ laten er geen enkele twijfel over bestaan dat Arch Enemy met deze ‘Will To Power’ hun beste album tot op heden heeft uitgebracht. Er staat geen enkel zwak nummer op de plaat, de meest heerlijke riffs en solos worden op je afgevuurd en zangeres Alissa White-Gluz levert een vocale topprestatie. Tel daarbij op dat ook qua sound de plaat klinkt als de spreekwoordelijke klok en het moge duidelijk zijn dat dit een album is waar je echt niet omheen kunt.

Voor mij is ‘Will To Power’ de beste release van dit jaar tot op heden en ik kan me niet voorstellen dat hier de komende maanden nog verandering in gaat komen. We hebben er erg lang op moeten wachten, maar gelukkig is ‘Will To Power’ dat lange wachten meer dan waard geweest!