Alice Cooper  - Paranormal

Alice Cooper - Paranormal

Label : EARMusic | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Lang voor black metal de duistere zijde van het leven omarmde en talrijke theatrale acts de wereldpodia bevolkten, schokte de Amerikaan Vincent Furnier de (Amerikaanse) goegemeente met zijn exuberante show waarin horror, seks en verdorvenheid hoogtij vierden. Ook vandaag is Alice Cooper nog geregeld op pad om te tonen wie de aartsvaders van occulte perversie zijn. We kunnen nu echter een nieuw studioalbum aankondigen, de opvolger van het in 2011 verschenen ‘Welcome 2 My Nightmare’ en dat is een dubbelalbum, ‘Paranormal’ genaamd, dat op 28 juli wordt uitgebracht door earMUSIC;

De twaalf tracks van het reguliere album werden in Nashville opgenomen met de legendarische producer Bob Ezrin. ‘Paranormal’ bevat gastbijdragen van eminente muzikanten als Deep Purple’s Roger Glover, Billy Gibbons van ZZ Top en drummer Larry Mullen Jr. van U2. De groten der aarde verenigd op een album. Alsof dat nog niet voldoende is, bevat de bonus CD twee nieuwe songs, geschreven en opgenomen samen met de originele Alice Cooper bandleden Dennis Dunaway, drummer Neal Smith en gitarist Michael Bruce en bovendien een resem live opnamen met de huidige band. Maar we laten de muziek voor zich spreken…

En het is een positieve verrassing welke me doet besluiten dat de Alice Cooper sound toch iets unieks is. Goed, de ware klassiekers liggen misschien (ver) in het verleden, maar opener ‘Paranormal’ kent een afwisseling tussen tokkelende gitaren en uitvallen met huilende leads die meteen inslaat. Het is ook bijzonder aanstekelijk terwijl Alice zijn lijzige, decadente zelve is en een wilde gitaarsolo terug naar het begin leidt. Imposante start! Het gitaargeluid is zompig en zwaar, ook in ‘Dead Flies’ dat verkondigend gedeclameerd wordt als heavy rocker. In het vlot uptempo ‘Fireball’ zorgt de stemvervorming voor een ruimtelijk effect. De single (met videoclip op komst) ‘Paranoiac Personality’ is wat luchtiger, startende met bas en sluipend vervolgend met gedecideerde zang. Men vermeldt niet waar de gastmuzikanten te horen zijn, maar volgens mij zit Billy Gibbons gebeiteld in het groovende ‘Fallen In Love’. Dit heeft de schwung van ZZ Top.

Het decadente element komt op de voorgrond in het vuige ‘Dynamite Road’ en het met een blazerssectie opgesmukte ‘Holy Water’ met zijn charmante wah wah solo, waarna de ferme rocker ‘Rats’ nog een gierende gitaarsolo meekrijgt. De grootste verrassing is echter de afsluiter ‘The Sound Of A’. Het bluesy begin wordt helemaal atmosferisch Pink Floyd achtig, inclusief emotionele zwevende solo en hier bewijst Alice Cooper dat hij nog steeds verrassend uit de hoek kan komen. Een prachtsong! De bonus disc begint met twee songs die Alice dus maakte met zijn vroegere buddies. Het is eerder een aardigheid dan dat ‘Genuine American Girls’ (uptempo vlot nummer) en ‘You And All Of Your Friends’ (met licht psychedelisch vervormde stem) de nieuwe standaard stellen. De songs worden veelal gekruid met excellente gitaarsolo’s en achtergrondkoortjes duiken regelmatig op. Vervolgens is het leuk om nog zes klassiekers in een live uitvoering in Columbus te horen in de huidige bezetting van de Alice Cooper band die trouwens op zes juli op Rock Zottegem speelt en in december Nederland en België aandoet. We zijn best tevreden over ‘Paranormal’ waarop Alice Cooper bewijst ook vandaag nog relevant te zijn, zelfs al is zijn publiek niet meer zo vlug geschokt als vroeger.