Sun Of The Sleepless - To The Elements

Sun Of The Sleepless - To The Elements

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder black metal

Vera : Sun Of The Sleepless is het zwartgeblakerde eenmansproject van Schwadorf (aka Markus Stock) van The Vision Bleak en Empyrium. Van 1999 tot 2005 was de band al actief en bracht in die periode de EP ‘Poems To The Wterches Hearts’ (1999), de 7” ‘Tausend Kalte Winter’ (2000) en een split EP met Nachtmahr (2004) uit, maar de band trad nooit op en ging in de loop der jaren een eigen leven leiden als cultband.

In 2014 heeft Schwadorf dit black metal/ambient project terug in het leven geroepen en op 21 juli komt het eerste volledige album uit: ‘To The Elements’. En ook al hebben de oude opnamen historische waarde, dit is heel andere koek. Uiteraard heeft Schwadorf zich intussen bekwaamd als muzikant en producer en dat merk je op deze schitterende plaat. Er wordt duistere, broedende black metal gemaakt, maar met episch aureool en voorzien van illustere teksten van de grote romantische schrijvers uit de geschiedenis. Schwadorf omschrijft het als ‘een vuist in het gezicht van een oppervlakkige wereld’ en daar zijn we het volledig mee eens. Ook al is de muziek geworteld in de beginperiode van bands als Emperor, Ulver, Katatonia en Darkthrone, toch zal ze bij fans van Empyrium en The Vision Bleak ook op veel lof kunnen rekenen. ‘The Burden’ kondigt iets groots aan, een filmische, devote cadans van betoverende klanken. De zweep gaat erop met ‘Motions’, vlammende en snelle black metal welke opstijgt uit diepe spelonken en weldra onder je huid kruipt. Dit vindt vast zijn weg naar gegadigden over heel de wereld!

‘The Owl’ keert het tij even: bedachtzame akoestische gitaren en een doomachtige sfeer met fluisterstem heersen (Empyrium gelijk) tot men in crescendo gaat met een allesomvattende uitval. Strak werkt men naar een climax toe die nog meerdere momenten van bezinning kent. De strakke riffs en gretige ruwe zang van ‘Where In My Childhood Lived A Witch’ bouwt een sfeer op waarin de jaren negentig nog doorschemeren, zonder gedateerd over te komen. De bezetenheid heerst in de opgang die volgt. Dan komen we tot bezinning met grote trom en percussie, duistere gezangen weerklinken… de warmte van ‘Forest Crown’ stijgt de heuvel op, terwijl dit introspectieve moment verfraaid wordt door akoestische gitaren. Het gaan en komen van differentiële stemmingen wordt eens te meer geïllustreerd door de strakke begeestering in ‘In The Realm Of The Dark’ waar zowel zwevende passages als acceleraties naar black metal deel van uit maken. ‘Phoenix Rise’ kan men rechtstreeks op de geschiedenis van de band projecteren en het is dan ook een uitgebreide kanjer die zowel klassieke intermezzo’s, epische uitvallen en vloeiende overgangen van kalm naar woest herbergt. Een heerlijke belevenis!

Simultaan met ‘To The Elements’ brengt men de verzamelaar ‘Shadows Of The Past’ uit: al het eerdere werk dat we in de inleiding vernoemden wordt terug uitgebracht op vinyl. Bovendien gaat de band live optreden (Schwadorf wordt geflankeerd door Eviga van Dornenreich en buddy Thomas Helm) en kijken we nu uit naar de live performance op Prophecy Fest 2017 in Balver Höhle!