Stallion - From The Dead

Stallion - From The Dead

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : OH HELL YEAH! Wat heb ik hier naar uitgekeken. Met hun debuut EP, ’Mounting The World’ (2013) sloegen deze Duitsers de spijker meteen op de kop, en hoe. Met hun ouderwetse, 80s heavy/speed metal en de gepaste attitude was Stallion in één klap – wat mij betreft – de beste nieuwkomer in het nieuwe old-school genre. Een jaar later volgde de sterke eerste langspeler, ’Rise And Ride’, waarmee de band haar naam en reputatie meteen vestigde.

Zoals bij alle nieuwe bands was het aan Stallion om met de tweede plaat te bewijzen een blijvertje te zijn. En verdomme, ‘From The Dead’ laat daar echt geen twijfels over. Gelukkig hebben de heren het succes niet naar het hoofd laten stijgen, en zijn trouw gebleven aan hun sound en stijl. Het is ook hoorbaar dat ze hun best hebben gedaan om het kunstje te perfectioneren en om zich op alle fronten te overtreffen. En daar zijn ze absoluut in geslaagd. Al vanaf de eerste seconde van de knallende opener, ‘Underground Society’, eist de band je aandacht op, en laat de nekspieren genadeloos tekeer gaan. Traditionele heavy metal, speed en thrash metal gaan hier hand in hand, en het nummer heeft meteen alle Stallion handelsmerken die ze op de vorige releases introduceerden. Het gitaargeluid, de riffs en melodieën, maar vooral de typerende hoge zang van Paul Ehrenhardt (a.k.a. Pauly Force) maakt de band erg herkenbaar, en het ouderwetse 80s festijn is meteen een feit.

Naast de bovengenoemde opener bevat de plaat met het titelnummer (die voor Stallion-begrippen echter behoorlijk thrashy klinkt), het geweldige ‘Lord Of The Trenches’, ‘Step Aside’, en het zeer korte (17 seconden) ‘Kill Fascists’ nog een aantal allesverwoestende high-speed maniakken. De rest van de songs zijn vrij rockerig en mid-tempo (echter alle behoorlijk stevig) waardoor het geheel wederom lekker afwisselend klinkt. Het afsluitende ‘Awaken The Night’ is echter een van de meest afwisselende songs, en zit vol met tempo- en stemmingswisselingen, en heeft een lekker spooky karakter over zich. Maar of men nu snel, langzaam of mid-tempo te werk gaat of zich op de hardrock, heavy metal of speed metal regionen begeeft, de plaat zakt geen moment in. De songs staan bomvol pakkende riffs en eveneens pakkende, heerlijke hoge zang, en de heren laten op zowel instrumentaal als vocaal gebied geen steekjes vallen en laten niets te wensen over. Na driekwartier verlang je alleen maar naar meer. De goede productie geeft het geheel net een extra schop onder de kont, waardoor de plaat krachtig uit de speakers knalt en het geheel goed tot zijn recht komt.

Wat kunnen we nog meer zeggen over deze plaat? Zo moet heavy metal klinken, en dat hebben de heren van Stallion maar al te goed begrepen. Dus, krijg je niet genoeg van de 80s en heavy/speed metal zoals deze in de gloriedagen werd gespeeld, en hou je van bands zoals Skull Fist, Enforcer, Evil Invaders, Bullet, Steelwing, Air Raid, Ambush en oude helden zoals Judas Priest Exciter, Raven, Anvil, Annihilator, en soortgelijke acts, dan is ‘From The Dead’ een absolute must voor je. Voorlopig is dat ding in ieder geval niet uit mijn speler te slaan.