Infernäl Mäjesty - Unholier Than Thou

Infernäl Mäjesty - Unholier Than Thou

Label : Vic Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Nima : Al meteen met hun titelloze demo wist het Canadese Infernal Majesty in 1986 de aandacht van de extreme metal underground op zich te vestigen, en het fantastische debuut, ‘None Shall Defy’, die een jaar later verscheen was een “instant classic”. De band heeft door de jaren heen een cultstatus bereikt en wordt nog altijd op de handen gedragen en wordt er naar opgekeken. Deze band is nooit erg actief geweest, en de tweede langspeler, ‘Unholier Than Thou’, verscheen maar liefst elf jaar na het debuut.

In het interview dat ondergetekende naar aanleiding van de nieuwe plaat, ’No God’ met medeoprichter en bandleider Chris Bailey deed, wist de zanger te vertellen dat er een re-release van de derde langspeler, ’One Who Points To Death’ zat aan te komen. Voordat het zover is krijgen we echter een re-release van ‘Unholier Than Thou’. Nou, mij hoort u daarover niet klagen, want de tweede langspeler is even sterk en magnifieke als het debuut. En aangezien deze niet meer zo makkelijk te verkrijgen is, is deze heruitgave een prima initiatief.

In een tijd waar aan de ene kant power metal en aan de andere kant symfonische black metal in populariteit stegen en steeds meer overdreven (en belachelijker) werden, kwam Infernal Majesty de scene een lesje leren in echte metal. Het materiaal op ‘Unholier Than Thou’ lag in het verlengde van het debuut en klonk lekker ouderwets, echter geen moment gedateerd, maar daarnaast een stuk technischer. Met dat album liet de band het gros van de concurrentie ver achter zich, en wist haar legendarische status volledig te verdedigen. Vandaag de dag, bijna twee decennia later, is de thrash/death metal die men op dat album liet horen nog altijd even krachtig en relevant.

Deze heruitgave is voorzien van een nieuwe mastering door Phlebotomized gitarist Tom Palms (die ook verantwoordelijk was voor de Sinister remasters), die de sound net een tikkie heeft gepusht, zonder de oorspronkelijke vibe en de ouderwetse charme van de plaat te beschadigen. Als bonus bevat het schijfje de live-plaat, ‘Live In Copenhagen’ uit 2000. En zo heeft de nieuwe generatie nu de kans om zijn collectie te verrijken met deze klassieker, en één van de beste albums op gebied van technische thrash, en thrashy death metal.

Meer informatie