Madrost - The Essence Of Time Matches No Flesh

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Met ‘Maleficent’ (2012) en ’Into The Aquatic Sector’ heeft het Amerikaanse Madrost al een tweetal prima albums uitgebracht. Voor diegene die nog niet bekend is met deze band; Madrost speelt een combinatie van ouderwetse death en thrash metal zoals deze vooral in de begin negentiger jaren werd gespeeld. Denk maar aan combinatie van bands zoals Death, Morbid Angel, Cannibal Corpse, Devastation, een vleugje Napalm Death, Kreator, Slayer en talloze soortgelijke acts, en je weet in welke richting je het moet zoeken. De muziek is echter vrij technisch en de heren komen met een ietwat progressieve benadering. Daarnaast komt men met een futuristische, Sci-fi-achtige sfeer, waarbij de namen Voivod en Vektor niet onvermeld mogen blijven. Ik denk dat “progressieve death/thrash” een aardige omschrijving is voor deze band.

De derde langspeler, ‘The Essence Of Time Matches No Flesh’, is een logische stap in de band’s carrière en sluit qua stijl en sfeer perfect aan bij diens voorgangers. Wel heeft men het geheel naar een hoger niveau getild en hebben vooral het Sci-fi sfeer verder uitgewerkt. Wat meteen opvalt met de opener, ‘Eyes Of Deceit’, is dat de band haar sound en stijl verder heeft geperfectioneerd. Wat echter ook opvalt is dat de progressievere kant van de band veel meer naar voren komt. Wat op de daaropvolgende ‘The Silence In Ruins’ en vooral ‘From Sand To Dust’ opvalt is dat men tevens voor een modernere benadering heeft gekozen, en met Deathcore-achtige passage a la The Black Dahlia Murder en co. komt. Nou ben ik daar uiteraard minder over te spreken, maar gelukkig heeft men daarin niet overdreven, en het totaalplaatje is nog altijd aardig ouderwets.

De door progressiever en de modernere invloeden is ‘The Essence Of Time…’ nóg afwisselender dan de voorgaande platen, en heeft daarom meerdere (en meer aandachtige) luisterbeurten nodig om zich te openbaren en om echt tot haar recht te komen. Desondanks weet de band de nekspieren ouderwets aan het werk te zetten, en bewijst zich wederom op alle fronten. De plaat voldoet dan ook aan alle kwaliteitseisen van dit genre. Fans van extreme, doch progressieve death en thrashy death metal moeten dit album zeker een kans geven. Tot slot ben ik nog steeds verbaasd dat deze band nog geen platencontract heeft kunnen bemachtigen, en dat terwijl er zoveel troep via de officiële wegen de markt op stroomt.