Unseen Faith  - Waver

Unseen Faith - Waver

Label : Prime Collective | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Het zal zo wat op de valreep van 2015 geweest zijn dat ik van deze Deense jongens de EP
Yokebreaker’ in de bus kreeg. Unseen Faith bewees dat ze een degelijke en professionele band waren die heel fijne muziek konden maken. Ik was dan ook benieuwd hoe ze het in de toekomst gingen verder doen.

Nu komt dan eindelijk hun debuutalbum ‘Waver’. Waar hun EP zesentwintig minuten duurde, is de speelduur van dit album drieëndertig minuten. Veel langer duurt het dus niet. Maar dat vormde zeker geen probleem, want de muziek die ik te horen kreeg was niet zo eenvoudig te verteren. Een groot verschil met al die Duitse en Amerikaanse metalcore bands die de laatste jaren vooral catchy elementen lieten horen om een brede waaier van publiek te bereiken. Unseen Faith volgt hun eigen pad en doet dit uitstekend. Zanger Alexander Eriksen schakelt vlot over van metalcoregebrul naar een meer deathcore gerichte grunt en ondertussen hoor je een hevige brok metalcore en botte stukken djent. Dat komt al direct tot uiting in opener ‘Lost World’. Het ook met bijhorende video uitgebrachte ‘Dystopia’ vangt aan met wat elektronica waarop de band al hun duivels ontbind in hevige brulstukken. Met regelmaat komt er een trager akoestisch klinkend gitaarelement bij dat samen met de hardere gitaaraanslagen voor een bijna dramatische ondertoon zorgt. De albumtitel ‘Waver’ verwijst naar de aarzeling van een religieuze persoon die in een moderne en chaotische leefwereld aan zijn geloof tracht vast te houden.

Unseen Faith durft duidelijk te experimenteren en nieuwe wegen in te slaan. Hierdoor wordt de soms wat nauwe horizon van deathcore en metalcore tot een veel breder spectrum geboetseerd. Zo zijn er in afsluiter ‘Anchor Me’ zelfs fragmenten van epische, bijna kerkelijke zang te horen. Kortom, Unseen Faith heeft een album afgeleverd welke elke fan van death en metalcore zeker in huis moet halen. In hun thuisland werden ze na ‘Yokebreaker zelfs ‘New Danish Act of The Year’ genoemd. Wat mij betreft is dat helemaal terecht.