Orphaned Land - Mabool

Orphaned Land - Mabool

Label : Century Media | Archiveer onder prog / sympho metal

Aernout : Kent u die van de schitterend solerende Israelir? Nee? Nou dan kent u 'Mabool' dus niet.

Ronduit indrukwekkend. Dat moet gezegd. Wat een stem. Natuurlijk versta ik er geen klap van, maar wat de zangeres van dienst van het progressieve Israelische Orphaned Land in de nummers "The Kiss of Babylon en "A'Salk op hun nieuwste CD laat horen, dat is echt geweldig indrukwekkend. Acapella. Arabisch. Adembenemend.

Israelisch? Metal? Wat flik je ons nou? Tja, ik kan er niets aan doen, maar Orphaned Land, en dus ook 'Mabool', vindt haar roots in Israel. En dat is te horen, natuurlijk. De Arabische invloeden druipen ervan af, en dat dan op een wat fantasierijkere manier dan we kennen van o.a. Epica en After Forever. Op zich geen wonder, aangezien de heren en dame van deze band met die muziek opgegroeid zijn. En zonder afbreuk te willen doen aan het Arabische aspect in de songs van die twee vaderlandse bands, word ik meer geboeid door dit vleugje wereldmuziek in de metal. Alhoewel er in de muziek natuurlijk nog steeds genoeg clichs te vinden zijn, is het toch wel degelijk eens wat anders. En ze zitten ook niet vast aan dat Arabische. Zo komen er welhaast Finse keyboard melodielijnen voorbij, net als Spaans-klinkende gitaren en de eerdergenoemde grunts en solo's.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toevoegen dat de mannelijke zang zeker niet de beste kant van Orphaned Land is, als hij clean en Engels zingt tenminste. Maar de muziek en de vrouwelijke zang maken veel goed. Heel veel. Al blijft het natuurlijk jammer dat ik er geen snars van begrijp. Mijn kennis van het Hebreeuws, Arabisch, Yemen en Latijn is nou eenmaal niet toereikend.