Prong  - Zero Days

Prong - Zero Days

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Een nieuw album van Prong staat de laatste jaren steeds garant voor vakmanschap, kwaliteit en vooral heel veel luisterplezier. Deze lijn is begonnen met het in 2012 verschenen ‘Carved Into Stone’ heeft zichzelf sindsdien voortgezet. Aangezien de carrière van de meeste leden korter duurde als de gemiddelde levensduur van de WOI jachtpiloot boven de Somme, mag zanger/gitarist/oprichter Tommy Victor met recht en reden beschouwd worden als de constante drijvende kracht in de band. Niet alleen levert hij een jaarlijks Prong album af gepaard met intensief touren, ook maakt hij nog deel uit van de vaste bezetting van Danzig. Nee, ik heb geen idee waar hij zijn inspiratie en zijn tomeloze energie blijft halen.

Die wordt nog eens voluit gedemonstreerd op ‘Zero Days’. Het album is één brok slagkracht van groovende thrashmetal met heel wat elementen uit de hardcore en metalcore. Al vanaf opener ‘However It May End’ wordt er stevig ingehakt. Dit is thrash metal gecombineerd met metalcore en klinkt snediger, scherper en agressiever als wat Prong ooit al laten horen heeft. Het blijft zo maar doorgaan en laat een band op zijn muzikale hoogtepunt horen. Pas bij het vierde nummer ‘Divide And Conquer’ wordt de agressie wat naar de achtergrond verbannen en neemt het melodieuze aspect met een meeslepend stuk refreinzang het over. Vocaal staat Tommy Victor hier op zijn sterkst. Op de tweede helft van het album wordt de nadruk meer op groovende melodieën gelegd. Bij afsluiter ‘Wasting Of The Dawn’ krijg je nog zelfs wat Industrial te horen. Wie zich ooit afvroeg waarom topacts zoals Pantera en Korn steevast verwezen naar Prong als grote invloed, moet ‘Zero Days’ maar eens afspelen. Dit behoort tot één van de toppers uit hun rijk gevulde en lange carrière.