Nadimac - Besnilo

Nadimac - Besnilo

Label : Xtreem Music | Archiveer onder punk / hardcore

Koen W. : Het Servische Nadimac is hier op de redactie al een aantal keer gepasseerd, hetgeen natuurlijk niet vreemd is met ongeveer 25 releases waaronder vier albums, EP’s, singels, DVD en split albums op het palmares. De teksten worden nog steeds in het Servisch gebracht, maar gelukkig steekt de band de nodige tijd om de Engelse vertaling ervan te delen op hun website. Danilo "Dača" Trbojević spuwt, brult en schreeuwt zoals vanouds zijn maatschappij kritische teksten uit. Songtitels zoals ‘Jednom Nogom u Gradu’ (Escapism Against Modernism), ‘Kapitalizam je Kanibalizam’ (Capitalism is Cannibalism) en ‘Zemlja Povraca’ (Mother Earth is Vomiting) bevestigen dit. Uiteraard wordt er ook nog eens lekker hard tegen de schenen geschopt van de puriteinse gemeenschap en dit met een dosis scherpzinnige humor. Het ultrakorte ‘Anatomija Poslušnosti’ (Anatomy of Obedience) bestaat uit een gitaar met blatende schapen op de achtergrond. Het wordt direct opgevolgd door ‘Analni Ovcar’ (Anal Shepherd).

De combinatie van thrash, punk, cross-over en hardcore komt nog steeds energiek en agressief over. Hun DIY attitude en gedrevenheid heeft er toch voor gezorgd dat de band sinds dit album deel uitmaakt van het Xtreem Music label. De diehard fans kunnen zich zelfs laten tatoeëren bij Karavampir tattoo studio. Drummer Dr.agance hanteert er de naalden. Kies je een tekening of motief van een Nadimac T-shirt of album, krijg je hem voor niets. Alleen een citytrip naar Belgrado moet je er voor over hebben.