Impure Wilhelmina - Radiation

Impure Wilhelmina - Radiation

Label : Season Of Mist | Archiveer onder gothic metal

Lykle : Het voordeel van het ruim op tijd ontvangen van promo’s is dat je een genuanceerd beeld van een album kunt krijgen. In het geval van Impure Wilhelmina’s ‘Radiation’ had ik daar zelfs drie maanden voor. Na talloze luisterbeurten ben ik echter niet tot een genuanceerder beeld van ‘Radiation’ gekomen, maar is het nog steeds even indrukwekkend als in het begin. Vanaf de eerste klanken is duidelijk dat de Zwitserse band een andere richting opzoekt dan in het verleden en daar bijzonder goed in is geslaagd.

Waar Impure Wilhelmina vroeger vooral in de post-metalhoek te vinden, horen we ditmaal voornamelijk melancholische klanken in de stijl van Katatonia, maar wel degelijk met een eigen smoel. Waar de opener ‘Great Falls Beyond Death’ nog als een metalen variant op post-punk kan worden gezien, vliegt de band er vanaf ‘Sacred Fire’ in met prachtige melancholiek, progressieve breaks en de geweldige zang van Michael Schindl. Zijn stem tilt de muziek naar een nog hoger niveau en maakt van ‘Radiation’ een potentiële klassieker. Daarnaast zorgt het muzikale vakmanschap van Impure Wilhelmina ervoor dat de band moeiteloos van stijl kan wisselen en die elementen in kan zetten om op het juiste moment de juiste sfeer naar voren te brengen.

Op ‘Radiation’ horen we een band in topvorm, die haar beste album tot nu toe en daarmee een stevige kandidaat voor mijn album van het jaar aflevert. Hou je van melancholische metal met cleane mannenzang, aarzel dan niet om Impure Wilhelmina een kans te geven.