Heaven in her Arms - White Halo

Heaven in her Arms - White Halo

Label : Moment Of Collapse | Archiveer onder different metal

Jurgen : Het kwintet uit Tokyo is met ‘White Halo’ toe aan zijn derde volledige album. De voorganger dateerde alweer uit 2010, tussendoor werden wel een paar EP’s en splits losgelaten.

Heaven In Her Arms – vernoemd naar de track op plaat ‘Jane Doe’ van vooruitstrevende metal/punk/hardcore vermengers Converge – maakt in de basis screamo die het uitschreeuwt in zijn moers taal. Daar blijft het dus niet bij op dit hartstochtelijke ‘White Halo’. Een album dat aanvoelt als een meeslepende reis door lagen emotie en dramatiek, waartoe ook de paden zijn ingeslagen van black metal, post rock en hardcore. Het leidt tot groots klinkend, episch songmateriaal. Met fijngevoelige cleane stukken die nog weleens aan post rockende stadgenoten Mono doen denken. Fijngevoeligheden die mooie balansen vormen met de priemende, soms complexe riffs. Allemaal gevat in een vrij ongepolijste productie, dat de krachtige emoties zeker ten goede komt. De voorbij komende black metal ratels en rauwe distortion gitaren beleef je op die manier nog een slag intenser. Hetzelfde wat betreft de soms hartverscheurende screams: hoewel onverstaanbaar door het Japans, je voelt dat het menens is. ‘White Halo’ is direct in de beleving; het album raakt in zijn dramatiek en somberheid. Hoewel de dramatische gevoelslagen af en toe wat op de rand balanceren, houdt die onversneden, organische sound van het werk de klefheden toch op veilige afstand.

De groots opgezette, weid spinnende nummers hebben verder iets mooi visueels over zich heen liggen. Alsof je je begeeft in die kolkende miljoenenstad Tokyo, bijna opgezogen wordend door verkeersdrukte en felle neonlichten. Maar waar afgebakende rustpunten je houvast bieden in de avontuurlijke gemoedsnummers. De Japanners serveren er een tamelijk indrukwekkend album mee. In die mate dat je de op den duur wat monotone screams zelfs op de koop toe neemt.