Goatwhore - Vengeful Ascension

Goatwhore - Vengeful Ascension

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Wie was er niet aan het wachten op de nieuwe van Goatwhore? Die mag hier ergens gaan zoeken naar de review van het recente plaatje van Steel Panther en verder z’n muil houden. De ‘Goatwhorianen’ onder ons weten dat het hier gaat over ‘Vengeful Ascension’, de inmiddels zevende langspeler van deze hardwerkende Amerikaanse band, die net in de winkel ligt.

‘Vengeful Ascension’ is het logische vervolg op ‘Constricting Rage Of The Merciless’ en verschilt ook niet veel met zijn voorganger, behalve dan dat Jarret Pritchard, geluidsman van ondermeer Gruesome, Brutality en 1349 de knoppen heeft overgenomen van Eric Rutan, die de vorige vier albums nog met Goatwhore had samengewerkt. Dit is na ‘Constricting’ ook hun tweede plaat die analoog opgenomen is, wat een meer organisch geluid teweeg brengt en wat toch wel een meerwaarde is. Goatwhore heeft dan ook een vet eigen geluid en er wordt als vanouds death, black en thrash bij elkaar gesmeten om met boosaardige rock ‘n’ roll naar buiten te komen. De duellerende vocalen tussen Falgoust en Sammy blijven spectaculair en het drumwerk van Zack Simmons, die al van z’n zeventien jaar lid is van de band, is zoals altijd zeer solide. Wat Sammy hier weer uit z’n gitaar tovert is onwaarschijnlijk knap. Hij weet het black metal sfeertje écht te behouden in de anders opgewekt klinkende death/thrash. Hier en daar komt er wel een Slayer rifje door, maar dat heb ik nog nooit iemand kwalijk genomen, integendeel. Voor mij meteen het beste album van Goatwhore sinds ‘Carving Out The Eyes Of God’ uit 2009.