Eskimo Callboy  - The Scene

Eskimo Callboy - The Scene

Label : Century Media | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Deze Duitse zeskoppige band draait al mee sedert 2010. Sindsdien hebben ze al een EP en drie albums uitgebracht. De laatste twee hebben in hun thuisland wel mooie posities bereikt in de verkoopcijfers. Echt metal kan je ze niet noemen. Daar is hun mix van metalcore met post hardcore en elektronische muziek toch wat te divers voor. Zelf noemen ze zich electronicore en heeft zanger Sebastian "Sushi" Biesler toch al een aantal keer laten weten dat de bandleden zeker geen deel uitmaken van de hardcore scene. Daarvoor bevatten hun teksten teveel sarcastische opmerkingen over feesten, dronken worden en seks.

Nu begint ‘The Scene’ heel goed met opener ‘Back In The Bizz’. Het is een opzwepend, tempovol leuk nummer met zware industrial invloeden. De zang is clean maar zeker niet soft of poppy en geregeld hoor je eens een stevige riff. Dat metalcore niet meer primeert voor Eskimo Callboy wordt al gauw duidelijk in een nummer als ‘The Devil Within’. De zangstijl heeft een meer dramatisch ondertoon en klinkt vooral clean en als popmuziek. Pas op het laatste wordt er terug wat steviger gezongen. ‘The Scene feat Fronz’ is nog zo een speciaaltje. Het vangt aan met een kinderkoor waarna de woorden ‘Everybody Got The Fuck Up’ de inzet geven voor enkele zware riffs in combinatie met stevige elektronische beat. De zang eindigt met een zware zingende rap. De metalcore in combinatie met elektronica wordt vaak afgewisseld met meer cleane en softe stukken. Toch blijft het leuk omdat de band er een bijna kinderlijk enthousiasme aan blijft toehouden. Zelfs aan het nummer ‘Vip’ waarbij de snellere start wordt ingekort door een vrolijk deuntje met a capella zang en zelfs een fluit deuntje erbij, is het moeilijk te weerstaan. Toch zal het vooral een jongere doelgroep zijn, die dit soort muziek zal kunnen smaken. Al bij al klinkt het helemaal niet slecht.