Ereb Altor - Ulfven

Ereb Altor - Ulfven

Label : Hammerheart Records | Archiveer onder black metal

Dennis : Vorig jaar nog bracht het Zweedse Ereb Altor een ode aan Bathory door een heel album op te nemen met Bathory covers en kwamen daar zowaar niet onverdienstelijk mee weg. Nou was het natuurlijk altijd al zo, vanaf de het eerste album ‘By Honour’ uit 2003, dat de Bathory invloeden wel heel dik op de muziek van Ereb Altor lagen, dus het lag misschien ook wel voor de hand dat de band rondom Crister Olsson en Daniel Bryntse zich hier ooit een keer aan zouden gaan wagen. Maar goed, we zijn inmiddels weer een jaar verder en het Nederlandse label Hammerheart (hoe toepasselijk) heeft de band ondertussen onder zijn hoede genomen. Met het zevende album ‘Ulfven’, dat in juli wordt uitgebracht, staat de band weer te trappelen om het nieuwe materiaal live te mogen presenteren, waaronder ook op Wacken Open Air dit jaar en in hun thuisstad op Gefle Metalfest.

Het nieuwe album ‘Ulfven’ staat beduidend minder in het teken van Bathory en dit keer probeert de band een meer eigen geluid neer te zetten. De hoofdmoot is nog steeds epische Viking metal met black metal invloeden. Het album wordt daarnaast sterk gekenmerkt door de karakteristieke heldere zachtaardige (samen) zang van Mats en Ragnar, maar ook black en death metal grunts zijn sterk vertegenwoordigd. Zweedse folkmuziek en stiekem toch nog wel de nodige Bathory invloeden vormen de basis van de muziek van Ereb Altor, die met akoestische gitaarstukken en sferische keyboard partijen wordt aangevuld. In vergelijking met de vorige albums heeft ‘UIfven’ een krachtiger en helderder geluid wat het album ten goede komt. Als je Bathory, Borknagar, Vintersorg, of een Falkenbach tot je favoriete bands rekent, dan kun je met Ereb Altor en hun zevende album ‘Ulfven’ niet veel verkeerd doen. Het album wordt in verschillende formats gereleased, o.a. helder en zwart vinyl, maar ook de DIN A5 CD versie ziet er erg gelikt uit!