Edguy - Monuments

Edguy - Monuments

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Fulda, 6 mei 1992. Een stel bebrilde pubertjes geven hun eerste optreden met het bandje dat ze naar hun natuurkundeleraar hebben vernoemd. De rest is geschiedenis, 25 jaar Edguy, 25 jaar topkwaliteit metal, 25 jaar de inmiddels legendarische frontman Tobias Sammet en zijn kompanen. Kunnen we even proosten?

Met de verzamelbox ‘Monuments’ is deze geschiedenis vereeuwigd. Met twee cd’s en een DVD is er in ieder geval genoeg om van te genieten. De cd’s bevatten allereerst vijf nieuwe nummers. ‘Ravenblack’ is een duister nummer en raakt erg aan het geluid van ‘Tinnitus Sanctus’, terwijl ‘Open Sesame’ met zijn lichte rockdeuntje en typische Edguy humor meer richting ‘Age Of The Joker’ ligt. Met ‘Landmarks’ lijkt Edguy nog eenmaal richting de goeie ouwe power metal sound te willen buigen, want dat is tenslotte ook een flink stuk van de geschiedenis van deze band. Dit stuk blijft op het best-of gedeelte van de cd’s wat onderbelicht, want slechts een kwart van de nummers komt van de eerste vijf albums. ‘Kingdom Of Madness’, in mijn ogen een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van Edguy, ontbreekt als album zelfs compleet op deze verzamelaar. Wel leuk dat wat minder bekende nummers, de B-kantjes van de singles, wel weer terug te vinden zijn, zoals ‘Holy Water’ en ‘Judas At The Opera’ (met Kiske op gastzang). Verder vinden we vooral de klassiekers als ‘Vain Glory Opera’, ‘King Of Fools’ en ‘Lavatory Love Machine’. Op het einde staat nog ‘Reborn In The Waste’, een nummer wat is opgenomen als onderdeel van de ‘Savage Poetry’ demo (en hier praten we dus over 1995!) maar nooit is uitgebracht.

De DVD bevat een live opname van een concert van de Hellfire Club Tour uit 2004, waarop onder andere Andre Matos (ex-Angra) een vocale duit in het zakje doet. Ook de complete collectie videoclips van Edguy is op deze DVD terug te vinden. Zoals de trend vandaag de dag wil, is er een variant gemaakt voor ieder budget. Er is natuurlijk de “gewone” editie met de twee cd’s en de DVD, maar de echte fan hoeft daar geen genoegen mee te nemen. De earbook editie heeft nog eens 2 cd’s extra met het concert van de DVD in audiovorm. Uiteraard verschijnt het pakket ook op vinyl, en voor de liefhebber die echt geld teveel heeft is er uiteraard een deluxe versie. Dit prijzige object bevat alles wat de earbook versie al heeft met als extra een boek van wel 160 pagina’s bomvol nooit gepubliceerde foto’s van bandleden en hun vrienden. Nou, veel meer Edguy kan je toch niet krijgen voor je euro’s? Toch blijft er een soort van hongergevoel over, want het is zo jammer dat de nummers geen oppoetsbeurt hebben gekregen. Vooral de nummers van oude albums als ‘Vain Glory Opera’ en ‘Theater Of Salvation’ klinken toch wel heel blikkerig naar moderne maatstaven. Wat had ik graag eens een lekker vol klinkende versie van ‘Out Of Control’ of ‘Babylon’ gehoord, dit was wel echt dé mogelijkheid geweest. Met gewoon nummers uitzoeken, er een live concert wat al op de plank lag bij stoppen en videoclips verzamelen komt het toch wel enigszins over als makkelijk proberen euro’s te vangen. Als we dat vergelijken met Orden Ogan die een complete documentaire bij hun best-of leveren, en met Blind Guardian die alles dan wel opnieuw masteren of opnieuw opnemen…

Ondanks deze gemiste kans is deze grote verzamelaar met de naam ‘Monuments’ toepasselijk getiteld. Edguy heeft na 25 jaar en meer dan tien studio albums de Duitse metal scene blijvend veranderd en dit pretpakket is daar het ultieme bewijs van. Op naar hopelijk nog 25 jaar Edguy!

Meer informatie