Dying Fetus - Wrong One To Fuck With

Dying Fetus - Wrong One To Fuck With

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Dying Fetus trapt ‘Wrong One To Fuck With’ af zoals we dat van de band gewend zijn: dikke sweeps, rap mitraillerend drumwerk, overgaand in een logge, zware breakdown en voorzien van diepe growls. ‘Fixated On Devastation’ is daarmee meteen het visitekaartje voor ‘Wrong One To Fuck With’; het is de muzikale versie van iemands deur intrappen en in z’n gezicht brullen ”HAAAAALLLLOOOO! Dáár zijn we wéérrrrr!!!”.

Ik vond de periode van drie jaar tussen ’Descent Into Depravity’ (2009) en ’Reign Supreme’ (2012) al wat aan de lange kant, maar dit keer hebben de drie heren ons maar liefst vijf jaar laten wachten. Op ‘Wrong One To Fuck With’ keert de band terug naar het oude logo, het logo uit de de demo dagen (1993) en van ‘Grotesque Impalement’ (2000). Je zou daaruit kunnen afleiden dat dat ook iets zegt over hun stilistische koers, dat die teruggrijpt op de absolute begindagen, maar dat is niet het geval. Dying Fetus gaat gewoon bruut en bot verder waar ze in 2012 gebleven waren. Is er dan niets veranderd in die vijf jaar?

Jawel. Op ‘Wrong One To Fuck With’ vind je (nog) meer vette grooves, meer breakdowns, meer knipogen naar een brutal death versie van hardcore en wat minder focus op pure snelheid – hoewel liefhebbers van rap timmerwerk en snel snarenspel nog altijd prima aan hun trekken komen. Technisch uitstekende, vol details die de plaat ook na een paar luisterbeurten nog doen verrassen, groovend, pakkend en overtuigend. Kortom: gewoon weer een prima release van deze veteranen en een waardige toevoeging aan de respectabele discografie van de band. O ja, ook nog wel de moeite waard om even te vermelden: de (tamelijk NSFW) clip van ‘Die With Integrity’ is min of meer het “gevisualiseerde verhaal achter de albumhoes”.