Decapitated - Anticult

Decapitated - Anticult

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis :
Waar je niet dood aan gaat maakt je sterker, zeggen ze wel eens. Dit geldt zeker voor de Poolse death metal formatie Decapitated. In hun bijna twintigjarige bestaan heeft deze band de nodige tegenslagen gekend, met als ultieme dieptepunt het busongeluk in 2007 waarbij drummer Witold ‘Vitek’ Kieltyka om het leven kwam en waardoor toenmalige zanger Covan in coma raakte en nog steeds met de gevolgen daarvan te kampen heeft. Maar ook in de recentere geschiedenis raakte de band wederom verstrikt in een verkeersongeluk gedurende een Amerikaanse tournee en kwam de band in 20011 met de schrik vrij toen ze in het vliegtuig zaten en het landingsgestel niet uit wilde klappen waardoor de piloot gedwongen was een uur lang rondjes te vliegen tot de brandstof op was om vervolgens een buikschuiver over de landingsbaan te maken.

‘Anticult’ is het derde album sinds Waclaw ‘Vogg’ Kieltyka de band samen met zanger Rafal Piotrowski in 2009 nieuw leven in blies en het zevende album uit de totale bandgeschiedenis. Op 7 juli zal het via Nuclear Blast op de markt verschijnen. Decapitated heeft op het nieuwe album hun stijl verder geperfectioneerd en hun eigen sound weten te creëren. Op vroegere releases van de band speelde de band nog pure death metal, maar die dagen zijn voorbij. Vogg en zijn jongens zijn, lijkt het wel, met elk album steeds een stukje meer richting groove metal gegaan en spelen nu een frisse mix van technische death metal, thrash metal en groove metal met een dikke knipoog naar Meshuggah. De band maakt tegenwoordig metal die voor een veel breder publiek geschikt is, zonder daarbij echt hun oude fans tegen zich in het harnas te jagen. Decapitated blinkt uit met hun aanstekende en groovende tech death metal voorzien van vele atmosferische stukken en knallende riffs. De vette muur van gitaarriffs, de stuwende drums en de brute zang van Piotrowski kennen geen genade. De band heeft er dit keer extra op gelet niet alleen maar snelle riffs te schrijven maar op zijn tijd ook wat gas terug te nemen wat de dynamiek van de songs en het album ten goede komt. Er heerst een betere flow over het album en een vette groove is over de hele linie aanwezig. ‘Anticult’ barst van de energie en het is producers Daniel Bergstrand (Meshuggah, In Flames, Soilwork) en Lawrence Mackrory (Darkane, Firespawn, Nightrage) uitermate goed gelukt deze energie te kanaliseren in een krachtige, doch open sound. De heren van Decapitated hebben een lange weg moeten begaan om te komen waar zij nu staan, maar ‘Anticult’ is een zeer geslaagd album en wat mij betreft het beste album dat zij ooit hebben opgenomen. Ik kan dan ook niets anders dan dit album van harte aan te raden aan alle fans van extreme metal met een dikke groove.