Bloody Hammers - The Horrific Case Of Bloody Hammers

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Release type: 12"

Jurgen : Het Amerikaanse Bloody Hammers draagt een goed bloedend warm hart toe aan veelal obscure seventies B-films in het horror- en thrillergenre, eerdere albums maakten dat al duidelijk. Het illustere duo Anders Manga en zijn vrouw Devallia vormt Bloody Hammers en beweegt zich op de terreinen van sleazy dark/goth rock, psych en doom. Allemaal opgehangen aan een duistere en sinistere atmosfeer die een filmische vibe uitademt van retro horror-cinema met occulte saus.

Het gaat hier om een zes tracks tellende EP. Tracks die in de regel vrij eenvoudig van opzet zijn; het is een voornamelijk doorrollen in de maat, zonder specifieke muzikale wendingen. Neem ‘Gates Of Hell’ en ‘Blood’: staccato Sabbath riffs stomen voort met een bepaalde groove, terwijl spooky aandoende keyboards – op het conto van Devallia – de atmosfeer nader raken. De bombastische, naar gothic/wave overhellende zang van Manga staat ook in het teken van de horror-esque sfeer. Naast zang neemt hij op het werkje overigens ook het overige instrumentarium op zich (dat gebeurde tevens op voorgaande albums).

De sleaze-kanten van de EP komen nog eens beter uit de verf door de aardig onversneden, rauwe albumproductie. Dat staat qua sound sombermans-ballade ‘The Beyond’ – en ja, verwijzend naar Lucio Fulci´s b-horror klassieker met dezelfde titel - echter niet in de weg. Deze track laat het gothic-gehalte nog het meeste weerklinken, met een doorschemerende Type O Negative in het songstramien (de sensuele toon inbegrepen). Een naam die eveneens naar bovenkomt in de slepende midtempo tracks ‘Vultures Circle Overland‘ en ‘All The Colors Of The Dark’, met name wat betreft de zang en de invulling van toetsen.

Het afsluitende en ingetogen ‘The Bloodsucker Leads The Dance’ heeft een “stoffig” orgeltje, dat mooi gevaarlijk verleidend en duister klinkt. Met betrekking tot het najagen van de creepy atmosfeer op de EP hadden orgellijnen misschien nog wel meer ingezet mogen worden. Op deze laatste track lijkt Manga´s zang – en eigenlijk niet voor het eerst – best wat op die van David Sylvian. Sylvian is bekend van vroegere pop/wave band Japan en zijn latere solo-albums. Een muzikant gezegend met een typisch lage, melancholische stem.

‘The Horrific Case Of Bloody Hammers’ geeft – resumerend – een leuk sfeertje af, maar mist toch wat te veel om te kunnen prikken in zijn horror. Met nummers die overwegend wat aan de vlakke kant zijn en die een meer indringende spanning missen.