Black Messiah  - Walls Of Vanaheim

Black Messiah - Walls Of Vanaheim

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder black metal

Vera : Terwijl vorig album ’Heimweh’ een welgesmaakte collectie aanstekelijke pagan metal songs bevatte zonder overheersend verhaal (wel allemaal over mythologie), ging Black Messiah voor het zevende album terug de uitdaging aan om een prestigieus conceptalbum te creëren. Sterker nog, ‘Walls Of Vanaheim’ is het vervolg op ‘First War Of The World’ uit 2009 en dat blijft tenslotte toch hun grootste succes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de aanpak – muzikaal zowel als tekstueel – veel gelijkenissen vertoont met die kanjer uit de ‘booming’ era van Viking metal.

Vijf kwartier opzwepende pagan metal valt ons ten deel, met invloeden van zwartgeblakerde kunst in de meest strijdvaardige momenten, maar anderzijds ook erg melodieuze en weemoedige passages. Muziek die trouwens ook bij power metal fans in de smaak zal vallen door zijn sterke melodieën. Bandleider Zagan kleurt tal van songs met zijn vioolspel (soms hups, dan weer weemoedig), terwijl gitaarsolo’s wenken naar klassieke heavy metal. We worden op een bijzonder uitnodigende manier het verhaal in getrokken door verteller Tom Zahner, welke na elke – behoorlijk lange – compositie de ruimte krijgt om het verhaal van Odin te doen die ten strijde trekt tegen Vanaheim nadat de reus Mime op gruwelijke wijze onthoofd is. Dit zal leiden tot een tweede strijd waarna de Asen en Vanir verenigd worden onder één gezag. Zoals we van de Duitse sympathieke band gewend zijn, wisselen zij songs in het Engels en het Duits af, terwijl de flow der songs uitmuntend uitgewerkt is. Met als gevolg dat ‘Walls Of Vanaheim’ boeit van begin tot einde en zeker niet in de schaduw van ‘First War Of The World’ dient te blijven staan. Een aanrader!