Beyond Grace - Seekers

Beyond Grace - Seekers

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Nottingham is niet alleen de thuisstad van Robin Hood en Earache Records en de geboortestad van Bruce Dickinson, maar de stad heeft ook de oudste pub van Engeland, die dateert van het jaar 1189 AD. De nieuwste ambassadeurs van de stad is de technische death metal band Beyond Grace, die op 7 juli aanstaande hun debuut album ‘Seekers’ in eigen beheer zal gaan uitbrengen. Alhoewel de band al drie jaar bestaat, heeft de band tot dusverre slechts één EP en drie singles uitgebracht, waarvan er twee ook op deze plaat beland zijn.

Beyond Grace speelt technische death metal met veel melodie en op hun debuutschijf staan negen hoogst interessante nummers. Bij tijd en wijle komt Beyond Grace daarop progressief uit de hoek, maar over het algemeen is de muziek wel heel toegankelijk en open en weet de band gedurende de hele rit te overtuigen. Qua stijl balanceert Beyond Grace ergens tussen melodieuze death metal en moderne metalcore, maar de death metal overheerst. De zangstijl is afwisselend, met hoge krijszang en diepe gutturale zang. Één van de dingen die deze plaat extra aangenaam maakt is het frivole fretloze basspel en de groovy gitaarriffs, afgewisseld met de vele kleurrijke gitaarsolo’s. Na elke luisterbeurt ontdek je wel weer iets nieuws aan ‘Seekers’ en dat is een goed teken. Hoe kan het eigenlijk zijn dat deze band nog niet onder contract bij een label staat? Dit materiaal is gewoon geweldig! Wat mij betreft is Beyond Grace de nieuwkomer van de maand en dit is zeker een band om in de gaten te houden!