Balance Of Terror - World Laboratory

Balance Of Terror - World Laboratory

Label : Ghastly Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : Ik denk dat ik het al vaker heb gezegd, maar men heeft maar één keer een kans om een goede eerste indruk te maken en Balance Of Terror faalt helaas in alle opzichten. Hun debuut, dat via het Japanse label Ghastly Music is uitgekomen werd verstuurd als een goedkope CDR, zonder hoesjes en vier nietszeggende A4-tjes als bijlage. Hier staat dus werkelijk niks op wat ik nog niet wist van Balance Of Terror en dat was niks en nu weet ik nog geen ruk. Oh, er staat dat ze uit Frankrijk komen. Lekker boeiend. Dat zijn alweer 100 strafpunten om mee te beginnen!

Ook als amateur muziek journalistje word je geacht het kaf van het koren te scheiden en je krijgt maandelijks stapels gelikte releases onder je neus met een uitgebreide biografie, maar soms ook nietszeggende rotzooi die er niet uitziet. Ik word nooit echt geïnspireerd om heel veel tijd te gaan stoppen in onderzoek en luistersessies om dergelijke groepen te beoordelen en promoten als ze zelf al geen ene tering uitvoeren om hun bandje op de kaart te zetten. Natuurlijk heeft niet iedereen liggende gelden, maar als je iets doet, doe het dan goed. Tevens mag je aannemen dat een goede promotie één van de redenen is waarom je bij een platenmaatschappij tekent!

Ik ben echter de rotste niet en heb dan toch naar Balance Of Terror geluisterd. Ze zijn gelukkig niet zo slecht als je op basis van hun pakketje zou mogen aannemen. Ze spelen lekkere death metal met grindcore invloeden, maar je zou ook kunnen zeggen dat ze lekkere grindcore met death metal invloeden spelen want de verhouding is ongeveer fifty-fifty. De muziek van Balance Of Terror is diep geworteld in de beginjaren van beide genres. Degenen die er toen al bij waren, weten dan meteen dat B.O.T. een groepje is om in het snotje te houden. Koop hiero gerust een ‘World Laboratory’ CD’tje. Ga ik ook doen want ik heb hun rotzooi een zwieper het raam uit gegeven.