Anasarca - Survival Mode

Anasarca - Survival Mode

Label : Sevared Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : De laatste CD van deze Noord-Duitse band uit Emden dateert al weer van het jaar 2004. Destijds besprak ik het album ‘Dying’ voor Lords of Metal en was ik redelijk enthousiast over deze toen twee-mans-formatie en had ik nog goede hoop dat de band met een paar bandleden erbij door zou kunnen pakken, want de muziek op ‘Dying’ verdiende meer. Helaas werd het kort na de release toch stil rondom bassist en zanger Mike Dormann. Twee jaar geleden werd er toch weer voorzichtig een doorstart gemaakt en werd er een 4-track demo opgenomen met nieuwe drummer Dirk Janssen (ex-Despondency, ex-Disavowed en ex-Ingurgitating Oblivion), en de beide gitaristen Steffen Parth (ex-Tears of Decay) en Carsten Geerlings. We zijn dus inmiddels dertien jaar verder en hier is dan ‘Survival Mode’, het vierde full length album van Anasarca dat op 25 mei verschijnt via het Amerikaanse Sevared Records.

Stilistisch gaat Anasarca op ‘Survival Mode’ vrolijk verder waar het op ‘Dying’ mee ophield; Compromisloze old school death metal in de stijl van een Vomitory en een Cannibal Corpse. Geen rare fratsen, gewoon de beuk er in. Zeer solide en strak gespeeld door ervaren muzikanten. Ik kan echter niet echt warmlopen voor ‘Survival Mode’, de muziek is vrij ééntonig en er gebeurd niet echt veel op dit album. Het is allemaal te netjes, te beschaafd en er staan gewoon geen hoogtepunten op de CD. Het gaat bij mij het ene oor in en het andere oor weer uit. Verder over de uitvoering niks aan te merken, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand dit album vol enthousiasme aan zijn vrienden laat horen als zijnde een nieuwe vette death metal release die je gehoord moet hebben. Daarvoor moet je anno 2017 toch iets meer te bieden hebben als band.

‘Survival Mode’ bevat naast de vier van de demo bekende nummers vijf nieuwe composities en twee opnieuw opgenomen nummers van het debuutalbum ‘Godmachine’ uit 1998 en drie nummers van de opname sessies van ‘Dying’ uit 2004. Als fun fact valt er verder nog te vermelden dan Kam Lee (Massacre, Death) op het titelnummer een gastbijdrage heeft geleverd omdat hij zo weg was van Anasarca. Ik zou zeggen, oordeel verder zelf, maar verwacht er niet te veel van.