Abhorrent Decimation - The Pardoner

Abhorrent Decimation - The Pardoner

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Na een rustig piano intro, barst het epos ‘The Pardoner’ van het Engelse vijftal Abhorrent Decimation. Een waar epos, een conceptuele plaat die thematisch is gebaseerd op The Pardoner uit de Canterbury Tales van de Middeleeuwse dichter Geoffrey Chaucer. Zanger en lyricist Ashley Scott (voorheen van Fleshrot) gebruikt hier en daar zelfs het oude Middle English op ‘The Pardoner’.

Muzikaal hoor ik raakvlakken met de moderne, strakke en epische death metal van bands als Fleshgod Apocalypse en Septicflesh, maar dan zonder het over the top bombastische gehalte dat me bij die bands soms juist tegenstaat. Abhorrent Decimation gebruikt weliswaar epische en bombastische elementen – of beter gezegd, composities - maar blijft tegelijkertijd dicht bij de basis, die bij hen bestaat uit technisch onderlegde, rappe brutal death, met veel melodische stukken en zo nu en dan een slepend, zwaar tussenstuk. Met andere woorden, het aanwezige bombast komt meer vanuit de manier waarop de songs zijn vormgegeven en wordt bereikt met traditioneel instrumentarium, zonder heel erg op toetsen en orkestrale samples te leunen. Ook de vocalen zijn “traditionele” death grunts, krachtig en gelukkig niet van dat irritante theatrale (lees: hysterische) gedoe. De drums en drumsound zitten overigens wel in de hoek van de moderne epic death (om het beestje maar even een naam te geven), waardoor de plaat een mix van “oud & nieuw” is, die eigenlijk prima uitpakt. Sterke, gevarieerde plaat, met een krachtige en overtuigende sound. Oh, en bonuspuntje voor het vette artwork!