Vintersorg - Till Fjälls Del II

Vintersorg - Till Fjälls Del II

Label : Napalm Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Vintersorg – het geesteskind van Andreas Hedlund aka Mr. V – bekleedt een aparte plek in de Scandinavische scène. Herkenbaar uit duizenden vanwege de progressieve structuren versus black metal en de karakteristieke vocalen van de bezieler – zowel gewichtig clean als ruw en zwartgeblakerd – en bovendien erg authentiek vanwege het poëtische gebruik van de Zweedse taal. Normaal hadden we het vierde album verwacht over de cycli der natuurelementen, maar dit was buiten de wispelturigheid van de muze gerekend. Toen onze veelzijdige muzikant namelijk begon te componeren, vertoonden de eerste ideeën een opmerkelijk verwantschap met zijn debuutalbum ‘Till Fjälls’ uit 1998. Dan toch maar een vervolg daarop schrijven? En dat is exact wat er gebeurde.

Een vreselijk ongeval met een lange herstelperiode heeft vertraging veroorzaakt, maar gelukkig is onze Zweed intussen voldoende hersteld om zijn kunsten verder te vertonen en exact drie jaar na het verrukkelijke ’Naturbål’ op de proppen te komen met maar liefst 77 minuten eminente black/pagan metal met iets meer folk invloeden dan op voorgaande albums en een grotere toegankelijkheid in de structuren. Opener ‘Jökelväktaren’ heeft zelfs een bijzonder krachtig refrein met uiteindelijk een folkloristische passage die wat aan Moonsorrow doet denken. Deze paganistische texturen overheersen de progressieve tendensen waar de man op recenter werk in grossiert, want ook ‘En Väldig Isvidds Karga Dräkt’ heeft die typische Vintersorg groove die we meteen herkennen. ‘Lavin’ wordt zorgzaam opgebouwd met weemoedige tokkelende gitaren en ontplooit zich tot een ware lawine met melodieuze solo van Mattias Marklund.

Het album is een celebratie van de schoonheid van de natuur en stipt dan ook onderwerpen aan als machtige bergketens doorheen alle seizoenen, winterstormen, leven in de wildernis en meer van dat fraais. Bovendien is er altijd een poëtische ondertoon (‘Allt Mellan Himmel Och Jord’) en bevat elke song een uitnodigende dynamiek die steunt op ruwe black metal passages en kalmere stukken met cleane zang. Ook al ontbreekt de wetenschappelijke benadering ditmaal, toch blijft dit op en top Vintersorg. In de afsluiter horen we zang van Cia (Otyg) die ook al te horen was op dat illustere debuut dat nu een vervolg krijgt. Als extra is er een tweede cd met vier nummers uit de tijd dat Vintersong nog Vargatron heette. Deze zijn met huidige kennis van zaken onder handen genomen en sluiten naadloos aan bij de rest van het album. Vooral ‘Svart Måne’ is een opvallend weemoedig nummer met een refrein dat meteen intrigeert. Het is dus met diep respect dat we ook dit Vintersorg album gaan doorgronden, want het niveau blijft torenhoog.