L’Ira Del Baccano - Paradox Hourglass

L’Ira Del Baccano - Paradox Hourglass

Label : Subsound Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim : Vier heren vormen samen L’Ira Del Baccano, een gezelschap uit Italië. De heren spelen instrumentale muziek van hoog technisch niveau. Op deze schijf, ‘Paradox Hourglass’ staan slechts vier nummers, maar die duren dan ook vrij lang allemaal. Zoals gezegd, de technische kwaliteiten druipen van deze release, maar de vraag is of dat tegenwoordig voldoende is om een album te doen laten slagen.

In dit geval ben ik daar nog niet uit. De vier songs zijn daarvoor ook te verschillend. Het album opent met ‘Paradox Hourglass Part 1: L’Ira del Baccano’. En in die elf minuten horen we dat de heren hun instrument beheersen maar hebben we tegelijkertijd nauwelijks houvast. Waar wil de band naar toe? Is het een instrumentale (hard)rock band? Zoekt de band het meer in het experiment? Wil de band een brug slaan naar progrock? Die vragen worden slechts gedeeltelijk beantwoord in het tweede stuk, ‘Paradox Hourglass Part 2: No Razor For Occam’. In dat nummer zit meer structuur (voor de achteloze luisteraar) en zet de band ook een onmiskenbare groove neer. Vervolgens krijgen we weer een stuk van elf minuten, ‘Abilene’. In die compositie horen we een meer kwetsbare kant van de band, met name ook door het fraaie middenstuk met mooi ingetogen gitaarwerk van Alessandro Santori en Malerba. Drummer Alessandro Salvi zorgt ervoor dat het hele zaakje niet ontspoort middels super strakke drumpatronen. Het meest toegankelijke nummer heeft de band tot het laatst bewaard, het logge ‘The Blind Phoenix Rises’, waarin doom riffs de bovenhand voeren en een versnelling het middenstuk opfleurt. Waarom dan toch mijn twijfel zou je denken? Omdat de band volgens mij net dat beetje mist om te kunnen slagen. De muziek biedt te weinig houvast qua stijl en de (te) lange nummers missen net dat beetje finesse om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie op het gebied van instrumentale rock. Niettemin een fijne plaat om naar te luisteren.