Igorrr - Savage Sinusoid

Igorrr - Savage Sinusoid

Label : Metal Blade | Archiveer onder different metal

Cedric : Igorrr is het vreemde muzikale project rond Fransman Gautier Serre. Al meer dan tien jaar lang laat hij de meest bevreemdende en enerverende muziek los op de mensheid. Dat is ook het geval op ‘Savage Sinusoid’, zijn eerste album in ongeveer vijf jaar, en de opvolger van het geniale ‘Hallelujah’ uit 2012. Laat me je alvast waarschuwen, vooral als je echt nog niet bekend bent met de muziek van Igorrr, dit is allesbehalve hapklare muziek. Ben je enkel geïnteresseerd in klassieke heavy metal of simpele deuntjes, sla deze review dan al maar gerust over.

De muziek van Igorrr valt zeer moeilijk te bevatten, laat staan te omschrijven, maar het is wel mogelijk om je een opsomming te geven van alle stijlen waarvan je referenties kan terughoren in de songs. Natuurlijk zitten er een hoop elementen uit (extreme) metal verweven in de muziek, maar Serre houdt er duidelijk niet van om zich op één stijl te focussen. Van black/death metal elementen gaat hij vlotjes over naar invloeden uit breakcore, drum ’n bass, trip hop, folkmuziek, opera, jazz, psychedelica en popmuziek (om er een paar te noemen). Hoe meer je naar de plaat luister, hoe meer verschillende invloeden en stijlen je kan terughoren. Fans van bands als Aphex Twin, Unexpect, Sleeping Gorilla Museum en Pryapisme zullen zonder twijfel wel aan de slag kunnen met deze muziek, maar anderen zou ik toch aanraden de plaat te beluisteren alvorens tot aankoop over te gaan. In vergelijking met vorig werk is deze plaat iets meer gericht naar de metal elementen toe, maar alle genrevreemde geluiden blijven alomtegenwoordig. Persoonlijk ben ik wel fan van de accordeonfolk dat hier en daar de kop opsteekt.

Het is echt sterk als je bedenkt dat dit hoofdzakelijk het werk is van één man. Natuurlijk wordt hij hier en daar bijgestaan door gastmuzikanten en vocalisten, waaronder Travis Ryan van Cattle Decapitation, maar de grote brok van het werk wordt toch door de man zelf onder handen genomen. Geniale muziek, maar absoluut niet voor tere zieltjes. Ben je bereid een plaat tijd te geven, dan ben je bij de geschiftheid van Igorrr aan het juiste adres.