Giant Sleep - Move A Mountain

Giant Sleep - Move A Mountain

Label : Eucalypdisc | Archiveer onder hardrock / aor

Wim : Het Duitse Giant Sleep is (eindelijk) toe aan de release van hun tweede full length album, ‘Move A Mountain’. Voor wie de band niet kent: Giant Sleep bestaat uit een vijftal ervaren muzikanten uit Duitsland en Zwitserland en die een gezamenlijke liefde hebben voor rock in allerlei verschijningsvormen. Met name doom en stoner (Black Sabbath, Kyuss, QOTSA) en klassieke rock (Led Zeppelin, King Crimson, Rainbow) gelden als bron van inspiratie voor de heren.

Het album staat dus bol van de rock. Soms heavy en log, dan weer uptempo (‘Freewill Myth’) maar waar het even kan ook psychedelisch (‘Forever Under Ground’). De gitaristen Patrick Hagmann (die ik ken van het weergaloze maar nooit doorgebroken Pigeon Toe) en Markus Edgar Ruf zijn zeer goed op elkaar ingespeeld; ze strooien met sterke riffs en met meer complexe akkoordenschema’s zonder dat het ook maar een moment gekunsteld over komt. Ik ben vooral ook gecharmeerd van de drumpartijen van Manuel Spänhauser: die man drumt heel losjes doch strak en hij houdt iedereen bij de les. Knap gedaan. Ik weet nog niet goed wat ik nou van zanger Thomas Rosenmerkel (onder andere ex Destruction!) vind. Na één keer luisteren was ik niet echt kapot van zijn zangkunsten, maar na een paar luisterbeurten ontstond er bij mij toch zoiets van; die gast heeft toch wel wat. Niet alle songs zijn even aansprekend (‘Failsafe Plan’, wat een kutnummer) maar over het algemeen is de muziek van Giant Sleep rijk. En dat lijkt me wel een mooi woord om je muziek omschreven te horen worden, toch?