Wintersun - The Forest Seasons

Wintersun - The Forest Seasons

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Jari Mäenpää richtte in 2004 het zijproject Wintersun op, terwijl hij nog frontman van Ensiferum was, een band die hij weldra zou verlaten, zodat Wintersun zijn levenswerk werd. De perfectionistische muzikant hield zoveel mogelijk in eigen handen, een verklaring voor het feit dat slechts debuutalbum ‘Wintersun’ (2004) en ‘Time I’ (2012) tot nu toe het levenslicht zagen. Toch heeft Jari zich constant met muziek bezig gehouden en konden we de live band meermaals verwelkomen op onze podia. Niet ‘Time II’, maar een totaal ander en meer recent werkstuk wordt op 21 juli uitgebracht door Nuclear Blast: ‘The Forest Seasons’. Gepromoot door een Indiegogo crowdfunding campagne is dit een lijvig werk dat verschillende uitgaven belichaamt.

De kern van de zaak is ‘The Forest Seasons’, een album met vier lange tracks vol epische death/black metal. Veelgelaagd, differentieel en met progressieve wendingen meanderend tussen ruwe structuren en verstilde momenten. In die optiek heeft Mäenpää zijn eigen heavy metalversie geschreven van de vier seizoenen van Vivaldi. Dit idee ontstond in 2014 toen onze frêle blonde muzikant ging joggen in de Finse bossen om zijn hoofd vrij te maken van alle beslommeringen. Eens temeer een bewijs dat albums van integere muzikanten beschouwd kunnen worden als veredelde dagboekfragmenten. Net zoals de seizoenen heeft elke track een specifiek timbre en benadering. Met een lengte van twaalf tot veertien minuten leiden ze ons doorheen de oerbossen van het Scandinavische land. ‘Awaken From The Dark Slumber’ kondigt de lente aan, het moment waarop de natuur ontwaakt uit zijn winterse lethargie. Het klinkt dan ook frivool, met dierengeluiden en vlotte ritmes. De kernriff wordt aangezet met symfonische elementen, terwijl de ruwe zang van Jari soms overgaat in donker gesproken passages. Ook cleane zang is van de partij, terwijl een onmiskenbare folkloristische toets heerst in het klassieke gitaarwerk en de heidense koren.

Even ingetogen is de start van ‘The Forest That Weeps’, de song die de zomer vertegenwoordigt. De ontluikende sfeer manifesteert zich in pagan metal die aanvankelijk aan Primordial doet denken, maar het clean gezongen refrein klinkt bombastisch en gewichtig. Hier kent de koorzang een hoogtepunt, met leden van Moonsorrow, Týr, Ensiferum en Turisas als kloeke soortgenoten. In de herfst wordt de nakende depressie en duisternis vertaald in het hevigste nummer van het album. Veel zwartgeblakerde zang en dreigende orkestratie terwijl alle duivels los breken. Toch heeft deze song ook neoklassieke en weemoedige gitaarsolo’s, want we weten allemaal dat Jari daar een voorkeur voor heeft. De grootste verrassing is misschien wel het reflectieve ‘Loneliness’ dat de winter vertegenwoordigt. Traag en weemoedig herbergt dit de meest opmerkelijke zangprestatie van Jari, bijna met croonerbombast, al laat hij dit zelf graag omschrijven als zijn Devin Townsend moment. We kunnen hem daarin volgen, maar deze eigenzinnige muzikant geeft er natuurlijk wel een eigen draai aan.

Terwijl we met deze hoofdbrok al dagenlang zoet waren, willen we jullie er even op wijzen dat de ultieme belevenis bestaat uit ‘The Forest Package’: een hebbedingetje dat niet enkel de CD aanbiedt, maar ook een 5k digitaal booklet waar Jari serieus op gezweet heeft, remixes van eerder werk, en een live CD ‘Tuska Open Air 2013’ dat trouwens ook afzonderlijk verkrijgbaar is en in die hoedanigheid ook apart besproken zal worden door Lords of Metal. Jari Mäenpää mag dan misschien niet zo productief zijn, voor de meerwaardezoeker van symfonische pagan metal heeft hij intussen zijn eigen niche geschapen en zo’n muzikanten kunnen we alleen maar aanprijzen!